Dansk

kARAKTER?

17. april 2018 af Raqippo - Niveau: 8. klasse

Bling.. lyder det. Så kom der en snap mere. Du åbner snappen, og ser at din bedste veninde har sendt en selfie af dig og hende fra i går aftes. Men hvad er en selfie overhovedet, og hvordan har det ændret os som mennesker de seneste år?

Ordet selfie fik sit helt store gennembrud i 2013, men vidste man overhovedet hvad selfie var for femogtyve år siden? Dengang havde man jo ikke mobiler som man tog selfies/billeder med. Dengang var det et gammeldags digitalkamera. Mon man egenligt tog selfies dengang? Det er lidt sjovt at tænke på at vores generation er blevet så anderledes på de seneste femogtyve år. Jeg gad egentlig gerne vide hvordan de ældre havde det dengang og så nu. Ja, selv blev jeg født ind i denne verden, hvor de sociale medier styrede det hele, selv fik jeg hurtigt en Ipad, telefon og computer, alt imens fjernsynet kørt med fuldsmæk i baggrunden, hvor det hele handler om Facebook, Instagram, Snapchat og ikke mindst om at iscenesætte sig selv. Det er faktisk lidt skræmmende at verden er blevet sådan som den er, fordi man ikke kan gå udenfor i mindre end 2-3 minutter, før man ser nogle folks hoveder helt fordybet i deres firkantet skærm. Jeg har aldrig selv været typen som tager mange selfies og deler det med omverdenen. Jeg har selv mange venner som gør det, og jeg har da selvfølgelig også gjort det et par gange, hvis jeg nu lige skulle have et nyt profilbillede på facebook eller instagram, men er ikke den helt store fan af det. Men man kan jo ikke lade vær, fordi alle de andre gør det, og så skal man jo også selv. Min søskende gør det meget, dog er de piger. Gør det egentlige forskel om man er dreng eller pige? Piger plejer jo altid at gå op i sig selv mere end drengene gør. For drengene handler det mest om, at håret bare skal sidde ordentligt, og så lige have noget moderne tøj på. For piger er der nok flere ting som spiller ind. Håret skal sidde på den pæneste måde, du skal have det pæneste og nyeste tøj man lige har købt, og så skal makeuppen også lige sidde, selvom det kan tage op til flere timer. Jeg forstår ikke helt hvorfor piger går så meget op i hvordan de optræder på de sociale medier. Altså, du må da gerne se godt ud og gøre dig ekstra lækker, men det behøver da ikke at tage flere timer.Men hvad bliver man drevet af? Hvad er grunden til at vi bruger flere timer på at tage det perfekte selfie. Er det responsen på dit billede, altså, alle de likes og kommentare som du får, hvor der står hvor lækker og fantastisk du er, eller er det fordi man får en status af det? Bliver man mere succesfuld i livet af dem? Jeg har da også selv lagt nogle gode billeder op på min instagram væg af mig selv, hvor jeg fik mange likes og nogle gode kommentare, og jov, jeg blev da nok også lidt motiveret af det, og jeg havde også lysten til at tage flere billeder af mig selv, fordi jeg bare ville have flere likes, men det døde hurtigt for mig, fordi jeg fulgte nogle andre på min instagram, som fik mange tusind flere likes end jeg gjorde.

Men hvor langt er selfies overhovedet kommet? Hvor udbredt er det.

Altså, for et par år siden, da jeg sad og så fodbold inde på mit værelse, hvor den 40 årige italienske legende Francesco Totti scorede et fantastisk mål, som endte med at afgøre en vigtig kamp mellem Roma og Lazio. Der tog han som jubelscene sin smartphone fra træneren og tog en selfie udover stadionet, med alle de jublende fans og resten af spillerne. Efter kampen, lagde han billedet op på de sociale medier, så alle kunne se det. Det var også noget af det største en fodboldspiller nogensinde har gjort, alstå at en 40 årige spilller tog en selfie midt i sådan en vigtig kamp.

De sociale medier har nok også en stor indflydelse på, at selfies er blevet så populære som de nu er i min generation, for billedet fik næsten over 5000 delinger, og over 7.000 likes. Men hvad så med dem som ingen sociale medier har? Ved de hvad selfies er?

Det eneste menneske jeg nok kender, som nok ikke ville vide, hvad en selfie var, hvis jeg spurgte, er nok min farfar, som stadig har en gammel fastnet telefon stående på et lille bor i stuen, men nu er han heller ikke så meget med i den moderne generation. Nu siger jeg den “Moderne generation” Men jeg har altid spekuleret over hvorfor det lige er min generation som bliver kaldt “Selfie generationen”, jeg mener, at de lige så godt kunne have fået dette navn, men problemet bare har været, at de ikke har haft

mulighederne/teknologien til det. Det kunne også tænkes at selfies har været brugt længe før den nuværende “selfie generation”. For der har jo været mange forskellige måder at tage billeder af sig selv på, men hvornår ændrer vi så måden at fotografere os selv på? Altså noget jeg ved, som min generation har taget til sig, er det med at man gerne vil have andre til at lægge mærke til en, men har det egentligt ikke altid været sådan? Det er jo ikke ligefrem nyt, det med at man gerne vil have andre til at se en. Men tager selfie generationen nogle gange overhånd? Jeg mener selv at selfie generationen har taget lidt overhånd når det kommer til nøgenbilleder. For jeg ved godt at det er populært blandt os drenge at spørger ind til nøgenbilleder, når man er i min aldersgruppe. Så er der jo nogle piger som sender de her billeder som drengene nu bad om, og måske er det fordi de ikke ved hvad konsekvenserne er, når de så sender sådan et intimt billede. For drengene bliver jo hurtigt fristet til lige at tage et screenshot af det, så de har det, det næste stykke tid, og det gavner faktisk os drenge. For hvis man nu kom op og diskutere med pigen en dag, så har vi jo det her billede, som vi kan sende videre til vores venner, hvor hun muligvis bliver krænket. Der er jo også en anden kæmpe fare i at sende de her billeder til andre. Måske kommer det ud på nettet, hvor hvert et menneske nu har adgang, hvis man bare har internet, og jeg tror ikke selv at det var det pigen ønskede skulle ske, da hun sendte det, for internettet er nok det vigtigste sted for os teenager, måske vigtigere end vores virkelig liv. Men helt ærligt så tror jeg pigen sender de her nøgenbilleder for at iscensætte sig selv. De kan f.eks. tage billederne fra en bestemt vinkel, så de måske får større eller flotter bryster. Når drengen så ser dem i virkeligheden, er de slet ikke lige så “flotte” som de nu var på det billede hun sendte dig, men igen, det hele handler om en selv i dag, om at være den bedste, og have det fedeste liv, selvom det måske slet ikke er så fedt, som man måske udstråler. Men er vi mennesker blevet mere dovne. Er vi blevet mere egoitiske, når vi tager så mange selfies som skal være fejlfrie. og bliver det overhovedet bedre i fremtiden, når vi aktuelt kommer længere med teknologien. Det ser i hvert fald ikke såen ud når man kigger tilbage lige nu. Så hvad kan vi gøre, for at det ikke bliver værre end det allerede er. Skal vi cutte alt teknologi, eller vil det være for urealistisk. Jeg mener selv at det nok ville være for urealistisk, men grunden til vi gøre alle de her ting, såsom at bruge flere timer på et selfiebillede, er fordi vi ser andre kendte mennesker rundt i verden, som lægger deres “mega fede liv” billeder ud på de selskabelige medier, hvor de får flere hundredtusind likes og kommentare. Jeg tror også selv at piger er dem som går mest op i hvordan de skal fremstå på de sociale medier, og at mennesket har ændret sig en del på de seneste femogtyve år. Men hvordan vil vi som mennesker så ændre os om 100 år?


 


Brugbart svar (0)

Svar #1
17. april 2018 af guzbak

Hvad er spørgsmålet helt præcist?

- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Svar #2
17. april 2018 af Raqippo

Kan du læse mit essay og så give mig noget feedback på det? Vil nemlig gerne have et 10-tal, og jeg vil gerne have din respons om det er nok til et 10-tal. Hvis ikke det er, kan du så sige hvad jeg mangler, for det bliver godt nok til et 10-tal.


Brugbart svar (1)

Svar #3
17. april 2018 af guzbak

Jeg kan desværre ikke vurdere for dig om din lærer ville give dig et 10-tal, da jeg ikke er dansklærer.
Men jeg ville råde dig til ikke at lægge dit essay op offentligt, da andre kan kopiere det og din lærer så måske kan tro at du har kopieret det fra andre. Held og lykke med det :)

- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Svar #4
17. april 2018 af Raqippo

Tusind tak for rådet:)


Brugbart svar (0)

Svar #5
22. april 2018 af MiqMiq

Som guzbak så fint skriver, er det svært at bedømme niveauet, og hvilken karakter din aflevering måtte svare til.
Jeg er selv går i niende klasse, og kan kun sammenligne med mine egne afleveringer, og den del af karakterskalaen, jeg normalt befinder mig ved. Og for at være ærlig har jeg aldrig fået andet en tolv i skriftlig fremstilling, men jeg vil dog forsøge at hjælpe dig alligevel.
Dit essay er ikke på niveau med mine aflvereinger, det kan jeg sige dig. Men du går i ottende klasse, så det er der jo heller ingen grund til, at de skulle gøre:)
Jeg bryder mig især om tanken bag essayet, og hvad du egentlig skriver. Jeg mener dog personligt, at dit sprog er en smule kedeligt - men det er jo holdingsbassseret:)
Rent grammatisk mangler en del kommaer, hvorved jeg ikke kan fortælle dig, hvor mange fejl din lærer vil tillade ved et 10-tal.
Mit bud er, at du enten ligger i buden af 10 eller toppen af 7. Men som sagt beskæftiger jeg mig ikke med den slags karakterer i skriftlig dansk, så mit estimat er ikke det bedste.


Skriv et svar til: kARAKTER?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.