Samfundsfag

Tillid til politikere og Bordieu?

19. april 2018 af carolinemsn - Niveau: B-niveau

Hej alle. 

Jeg er i gang med at skrive SRO, som skal afleveres i aften. 

Jeg sidder og har meget svært ved at finde en sammenhæng mellem vælgernes tillid til politikerne og Pierre Bordieus sociale kapital. Hvordan kan der udledes en sammenhæng her? D
Derudover har jeg også problemer med at få sammenkoblet tilliden med hans "habitus" udtryk.

Håber I kan hjælpe mig! 

På forhånd tak <3 


Brugbart svar (0)

Svar #1
19. april 2018 af Mathian

Social kapital er et begreb, der betegner de sociale bånd og det netværk mennesker kan opbygge til hinanden, som kan baseres på interesser, ideologi, etnicitet, kultur, fællesskab, alder, og andet. For at politikerne kan opbå borgernes tillid, så skal de formulerer en politik og en dagsorden, der rækker ud til netop disse faktorer, der gør at borgerne kan skabe en forbindelse til politikerne.  Eksempelvis rækker Dansk Folkeparti til ældre borgere ved at varetage deres interesser når det kommer til ældrepleje, og en række værdier såsom kernefamilie og "beskyttelsen" af nationalstatens kristne kultur. 


Brugbart svar (0)

Svar #2
19. april 2018 af Mathian

Habitus er et begreb, der betegner bl.a. en gruppes anskuelser, adfærd, moralske normer og værdier. Politikerne skal vise sig som forkæmpere for disse, for at opnå borgernes tillid. Enhedslisten er et kommunistisk orienteret parti, der kæmper for lighed og en stærk velfærdsstat. Hvis de gerne vil have, lad os sige de studerendes tillid, jamen så skal de vise sig som forkæmpere for en velfærdsstat, der tager godt hånd om at finansere deres studier. Men det skal de også vise i praksis, altså igennem adfærd og morale, som f.eks. kan være igennem fester og arrangementer med studerende, hvor de har muligheder for at udtrykke deres solidaritet og loyalitet til disse. 


Brugbart svar (0)

Svar #3
19. april 2018 af Mathian

Mere om habitus 

https://www.google.dk/search?source=hp&ei=pl_YWpn3LMOakwXqvJS4CA&q=habitus&oq=habitus&gs_l=psy-ab.3..0i131k1j0l9.691.1664.0.2002.8.7.0.0.0.0.117.540.5j2.7.0..3..0...1.1.64.psy-ab..1.7.538.0...0.SRP5qBVJo0g


Brugbart svar (0)

Svar #4
22. april 2018 af Justitia

Felt -> Aktører -> habitus -> kapital -> symbolsk magt


Brugbart svar (0)

Svar #5
22. april 2018 af LavMinOpgave (Slettet)

Slettet

Skriv et svar til: Tillid til politikere og Bordieu?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.