Matematik

WordMat, begrænsninger

21. april 2018 af tømrerpølsen - Niveau: A-niveau

Har forsøgt at google hvordan man angiver begrænsninger for en funktion (eller andet) i WordMat, men kan ikke finde det nogen steder, så nu prøver jeg lige her..

Altså, hvis jeg f.eks. har følgende:

f(x)=x^2 ,for 0\leq x\leq 2

f(x)=-x+4, for 2\leq x\leq 4

Hvordan angiver jeg begrænsningerne for x i wordmat? Nogen der ved hvordan man skal skrive det ind?


Brugbart svar (1)

Svar #1
22. april 2018 af StoreNord

Jeg ved ikke, om det er muligt at lave sådan en gaffelfunktion i Wordmat.
Men igennem Wordmat kan man gå i Geogebra og lave det.
På vedhæftede tegning har jeg gjort det med dine definitioner.
Men din 2. del skal være -x+6, for at funktionen skal være kontinuert.
Wordmat, Begrænsninger.png


Brugbart svar (2)

Svar #2
22. april 2018 af MatHFlærer

Det er muligt.

Opret et ligningsfelt. Så får du ved siden af "Wordmat" bjælken "Design".

I "Design" vælger du "Kantet parentes" og ruller ned. Så skulle du gerne finde "Eksempler og stakke".

Så kan du skrive ind. :)


Svar #3
22. april 2018 af tømrerpølsen

Tak begge 2.

Lige endnu et spørgsmål, dog nu til geogebra. Jeg har vedlagt et billede. Det jeg gerne skulle have ud, er \frac{1}{3}\pi?, men geogebra viser mig alle løsninger her. Jeg har forsøgt at lave forskellige indtastninger med "Hvis" kommandoen, men kan bare ikke få det til at virke. Jeg beskæftiger mig kun med 1. kvadrant af koordinatsystemet.

Det der foregår er, at jeg skal beregne en værdi for konstanten k, for hvilken linjen x=k deler området  mellem grafen og x-aksen i 2 lige store arealer.


Brugbart svar (0)

Svar #4
22. april 2018 af ringstedLC

Jeg tror, at fordi den integrerede funktion er periodisk, vil CAS-funtionen altid undersøge en hel periode. Men ser det her ikke lidt pænere ud:


Svar #5
22. april 2018 af tømrerpølsen

#4:

Jo, men hvordan er din fremgangsmåde her? Jeg mener, det er jo netop værdien for dit "b" jeg skal finde frem til. Er lidt i tvivl om hvad du gør i pkt. 4 på listen, mht L_1?

Ja, må indrømme min viden endnu er lidt begrænset mht geogebra..


Brugbart svar (0)

Svar #6
22. april 2018 af ringstedLC

Pkt. 4: Bruger "Løsninger" istedet for "Beregn". Og har sat de to integr. lig hinanden. "b" er bare den skraverede linje.


Skriv et svar til: WordMat, begrænsninger

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.