Matematik

Sandsynlighedsregning

24. april 2018 af Aleynaa - Niveau: A-niveau

Hej. Er der nogle herinde, som kan hjælpe med den vedhæftede opgave. Jeg har svært ved at regne det ud på excel. Kan i give en vejledning på hvordan jeg skal lave et regneark til dette? skal der stå i kolonnerne:

Mønt 1 - mønt 2 og mønt 3 og derefter skal jeg så trykke på SLUMPMELLEM og indtaste 0 og 1 som skal symbolisere plant og krone? men hvadså derefter? hvordan jeg kan finde ud af, hvad frekvensen er for at få hændelse A og B ? 

 


Brugbart svar (0)

Svar #1
24. april 2018 af peter lind


Brugbart svar (0)

Svar #2
24. april 2018 af peter lind

Der findes en funktion der giver et tilfældigt tal mellem 0 og 1. Du må selv slå op i hjælpefnktionen eller i listen over funkktioner hvad den hedder. Sandsynligvis noget i retning af rand (for random) eller tilfæld Du kan så lade det tilfældig tal betyde plat hvis det er mindre end ½ og krone hvis det er større


Svar #3
24. april 2018 af Aleynaa

Ja det er SLUMPMELLEM(0;1) som så giver tilfældige tal. Men spørgsmålet er hvordan jeg kan finde ud af, hændelse A? er det funktionen TÆLHVIS? men det giver stadig ikke mening? 


Brugbart svar (0)

Svar #5
24. april 2018 af peter lind

Du kan enten bare forestille dig den eller også kan du bruge HVIS funktionen


Svar #6
24. april 2018 af Aleynaa

#4

https://docs.google.com/spreadsheets/d/11V-UTHJJgjjd4TCNQBWQzxKmnZuXmRULPlvI_hNqc-Q/edit?usp=sharing

Hvordan har du fundet ud af i hændelserne A og B, kan du give en vejledning til det? 


Brugbart svar (0)

Svar #7
24. april 2018 af swpply (Slettet)

Ja,

Er du i stand til at kunne læse formlerne i regnearket? eller er de beskyttet nu hvor jeg kun deler regnearket med dig?

Bruger vi konventionen at 0 betegner plat og 1 betegner krone.

Lad X1, X2 og X3 være stokastiske variable der respektivt representere udfaldet af mønt 1, mønt 2 og mønt 3.

Et udfald af et mønt flip med tre mønter er i givet fald betegnet ved tripleten (X1,X2,X3). F.eks. (1,0,1) betegner udfaldet (krone, plat, krone).

Der gælder derfor at udfaldet (krone,krone,krone) kan entydigt identificeres med betingelsen X1+X2+X3 = 3. Ligeledes kan vi entydigt identificere udfaldet (plat,plat,plat) med betingelsen X1+X2+X3 = 0.

Altså er hændelse A ækvivalent med betingelsen: Enten X1+X2+X3 = 3 eller X1+X2+X3 = 0
(NB. dette skal læsses som værende et "exclusive or").

Hændelse A er altså sand hvis og kun hvis enten X1+X2+X3 = 3 eller X1+X2+X3 = 0.

Ligeledes kan du indse at hændelse B er sand hvis og kun hvis enten X1+X2+X3 = 2 eller X1+X2+X3 = 1.

Det er simpelthen et sprøgsmål om at implitmentere disse betingelser ind i sit regneark ved brug af dets indbygget "logiske funktioner".


Svar #8
25. april 2018 af Aleynaa

#7

Ja,

Er du i stand til at kunne læse formlerne i regnearket? eller er de beskyttet nu hvor jeg kun deler regnearket med dig?

Bruger vi konventionen at 0 betegner plat og 1 betegner krone.

Lad X1, X2 og X3 være stokastiske variable der respektivt representere udfaldet af mønt 1, mønt 2 og mønt 3.

Et udfald af et mønt flip med tre mønter er i givet fald betegnet ved tripleten (X1,X2,X3). F.eks. (1,0,1) betegner udfaldet (krone, plat, krone).

Der gælder derfor at udfaldet (krone,krone,krone) kan entydigt identificeres med betingelsen X1+X2+X3 = 3. Ligeledes kan vi entydigt identificere udfaldet (plat,plat,plat) med betingelsen X1+X2+X3 = 0.

Altså er hændelse A ækvivalent med betingelsen: Enten X1+X2+X3 = 3 eller X1+X2+X3 = 0
(NB. dette skal læsses som værende et "exclusive or").

Hændelse A er altså sand hvis og kun hvis enten X1+X2+X3 = 3 eller X1+X2+X3 = 0.

Ligeledes kan du indse at hændelse B er sand hvis og kun hvis enten X1+X2+X3 = 2 eller X1+X2+X3 = 1.

Det er simpelthen et sprøgsmål om at implitmentere disse betingelser ind i sit regneark ved brug af dets indbygget "logiske funktioner".


Jeg bruger funktionen HVIS, og når jeg kommer dertil laver den fejl. Jeg tror jeg gør et eller andet forkert, er vi enig om:

HVIS(- jeg markerere de tre kolonner, derefter = 0, og = 1) jeg ved ikke hvad jeg gør forkert? jeg kan godt læse formlerne =HVIS(XOR(SUM(B9:D9)=0;SUM(B9:D9)=3);1;0), men når jeg indtaster det i min så laver den fejl? skal jeg skriver XOR? 

Og tak for hjælpen..


Brugbart svar (1)

Svar #9
25. april 2018 af swpply (Slettet)

Jeg har lige lavet samme regne ark i microsoft office excel (istedet for gsheet).

https://alumni-my.sharepoint.com/:x:/g/personal/kbg349_alumni_ku_dk/EbLNq43Zm2hBsahj6woOlZQBSuTaAeB5X1vMi6eLP4Vtcw?e=44leY9

Jeg tror problemet er at du skal udskifte ; med , når du tager formler fra gsheet over i excel.


Svar #10
25. april 2018 af Aleynaa

Jeg siger tusind tak for den gode hjælp. Jeg har fundet ud af det. Problemet var at min excel ikke kunne kende ordet XORX men da jeg rettede det til XELLER, så virkede det :) ! Tak :D


Brugbart svar (0)

Svar #11
25. april 2018 af swpply (Slettet)

Godt at du fandt ud af det.


Skriv et svar til: Sandsynlighedsregning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.