Matematik

Hypotesetest

26. april 2018 af Aprovst71 - Niveau: B-niveau

Har brug for hjælp!!!!

Jeg er igang med en opgave omkring hypotesetest

Jeg ved at jeg skal bruge 0,20

Skal jeg sige 37/242=0,1528*100=15,28%

Ve ikke helt hvordan jeg skla gribe den an..

Jeg vedhæfter opgaven

Vedhæftet fil: Udklip. hypotesetestPNG.PNG

Brugbart svar (1)

Svar #1
26. april 2018 af SuneChr

Nul-hypotesen:       "Der er gevinst på mindst 20% af lodderne"
Forventet værdi:     20% af 242    (Decimal(er) skal med i den fortsatte beregning).
Observeret værdi:   37
Frihedsgrad:           1
Signifikansniveau:   5%


Svar #2
27. april 2018 af Aprovst71

Ok tak for svar, jeg prøver


Svar #3
27. april 2018 af Aprovst71

Jeg sidder stadig lidt fast i opgaven om binomoaltest

Jeg kan ikke komme videre, jeg vedhæfter det jeg har,

Sidder lidt fast, mangler lige det sidste

Vedhæftet fil:Udklip. GevinstPNG.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #4
27. april 2018 af guuoo2

Hvorfor skriver du "på de 193 lodder er der gevinst"


Svar #5
27. april 2018 af Aprovst71

Jeg har trukket de to tal  fra hinanden dermed fik jeg de 193,, tror heller ikke at det er rigtigt.


Svar #6
27. april 2018 af Aprovst71

Har brug for at få et svar til hvordan jeg kommer videre med opgaven, og ikke et spørgsmål?


Brugbart svar (1)

Svar #7
27. april 2018 af SuneChr

# 3 og 5
I tabel over χ2 fordelinger finder man, for signifikansniveau 5% og frihedsgrad 1, værdien 3,84.
Det betyder, hvis

          \frac{\left ( 0,2\cdot 242-37 \right )^{2}}{0,2\cdot 242}\leq 3,84

antages 0-hypotesen:  "Der er gevinst på mindst 20% af lodderne"
I modsat fald forkastes hypotesen.


Svar #8
27. april 2018 af Aprovst71

tak


Svar #9
27. april 2018 af Aprovst71

Jeg kan godt se at du indsætter tallene i en formel, Jeg bruger formlen i word mat kan ikke rigtig få tallet 3,84 frem, hvilken formle bruger du tabel x^2 ???  sidder lidt fast endnu


Svar #10
27. april 2018 af Aprovst71

Det er selve beregning jeg er interisseret i og forklaring


Brugbart svar (1)

Svar #11
27. april 2018 af SuneChr

Vedhæftet fil:SP 270420181350.JPG

Svar #12
27. april 2018 af Aprovst71

ok denne tabel tak


Svar #13
27. april 2018 af Aprovst71

Må indrømme at jeg bliver nød til at opgive denne opgave om Hypotesetest, da jeg ikke helt føler at jeg får de svar jeg ledr efter .,,   jeg har set denne tabel før, Men det er også vigtigt at man får indtastet de ritige tal i tabellen. Det er mere det hvordan jeg kommer hen til resultatet, nu hvor jeg føler at jeg er tæt på..   Jeg får tit og ofte svar tilbage i formler, tabeller mm ,, men sidder alligevl fast


Brugbart svar (1)

Svar #14
27. april 2018 af SuneChr

Lad vær' med at lægge koncentrationen på at indtase et eller andet på et elektronisk regnevidunder.
Opgaven her er ret enkel, kun én frihedsgrad og to opgivne data, som sagtens kan håndteres uden hjælpemiddel med indbygget statistik.
Værdien  χ2 = 3,84 er statistisk udregnet én gang for alle og er resultatet af et bestemt integral, som vi ikke skal tænke på eller gøre rede for. Værdien er en maksimumsgrænse for, hvor meget brøken

                 \frac{\left ( forventet\, \, v\ae rdi-observeret\, \, v\ae rdi \right )^{2}}{forventet\, \, v\ae rdi}

må være for at vi, med statistikken, 0-hypotesen, kan sige, at have belæg for vor antagelse, eller, i modsat fald, for at forkaste hypotesen.
Det er altså ovennævnte brøk, du skal benytte.
Hypotesetests består normalt af mange flere data, hvortil der skal anvendes flere frihedsgrader, men her i denne opgave er der kun den ene frihedsgrad. 
 


Skriv et svar til: Hypotesetest

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.