Fysik

Overfladespænding og kapillarrør

27. april 2018 af KCH1 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hey 
Jeg sidder og skriver mit eksamensprojekt i fysik A. Jeg vil blot høre om der er en sammenhæng mellem den enten indad - eller udad gående bue i et kapillarrør og overfladespændingen. Altså om man f.eks. kan sige at når buen er udad gående betyder det at overfladespændingen i væsken er lille/stor?

Brugbart svar (0)

Svar #1
28. april 2018 af hesch (Slettet)

Tænker du på vand i kapillarvæv i træer?  Her er vandmolekylets opbygning afgørende.

De to brintatomer er ikke placeret med en vinkelforskel på iltatomet på 180º, men med 110º. Herved danner vandmolekylet en dipol.

Kapillarrørene er så snævre, at der kun er plads til een række vandmolekyler, der så grundet den gensidige elektriske tiltrækningskraft vil placere sig således:

<<<<<<<<<<<<<<<<

De højeste træer kan vist blive omkring 130m, og det osmotiske tryk hjælper naturligvis en vandsøjle op i den højde, men det kræver et tryk på ca. 13 bar!  Et supplement til at nå højden er at træet så at sige kan trække en kæde af vandmolekyler, grundet deres elektriske sammenhængskraft.

Skriv et svar til: Overfladespænding og kapillarrør

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.