Dansk

Skriftlig fremstilling

29. april 2018 af Weeke (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Hej SP
Jeg er igang med at forberede til skriftlig dansk eksamen her på onsdag, og jeg har lidt problemer med at kunne helt præcis se forskellen mellem en kommentar og et debatindlæg, da jeg ser det nærmest, som at begge genre skal kommentere en andens synsvinkel på et emne, også at man kommer med sin egen mening, men jeg har ikke helt forstået, hvad der præcis adskiller de to genre.

Tak på forhånd


Brugbart svar (0)

Svar #1
29. april 2018 af Audioholic

Et debatindlæg kan være en artikel i en avis eller tidsskrift, sædvanligvis i form af et læserbrev. Indlægget kan stille spørgsmål eller have form af kritik af andres synspunkter eller mod offentlige eller private institutioner, der kan opfatte dem som provokatoriske.

En kommentar er en litterær fremstillingsform. En kommentar indeholder en emnepræsentation, en påstand samt en række argumenter, hvis funktion er at overbevise om påstandens gyldighed. På en avis skrives kommentaren af faste medarbejdere eller udefrakommende opinionsdannere. Teksten har desuden karakter af et være ræsonnerende/refelkterende. 


Svar #2
29. april 2018 af Weeke (Slettet)

Men i et debatindlæg, kan man ikke være enig med nogens synspunkter. Hvis der nu kommer noget med, at jeg skal lave et debatindlæg ud fra en artikel, og at jeg er enig med artiklen og kommer med flere argumenter, som støtter op om de synspunkter i artiklen, ville dette være holdbart?


Skriv et svar til: Skriftlig fremstilling

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.