Dansk

Skriftlig fremstilling i morgen

01. maj 2018 af Elninoo - Niveau: 9. klasse

Hey, hvem skal op i morgen? Er i nervøse, det er jeg nemlig. En smule.. 
Hvad tænker i at skrive? For mit vedkommende vil jeg gerne skrive en essay eller artikel 


Brugbart svar (0)

Svar #1
01. maj 2018 af Weeke (Slettet)

Hej

Jeg skal også op i morgen. Jeg håber på at skrive essay eller klumme 
Jeg tænker, at der nok kommer nok en avisgenre. Det plejer der normalt at være, og det har der også været de sidste mange år.

Men ellers er jeg bare en smule spændt og nervøs på opgaveformuleringerne.


Brugbart svar (0)

Svar #2
01. maj 2018 af jasmina9011

Hejsa, jeg skal også op i morgen hehe. Jeg vælger enten at skriv et debatindlæg eller en novelle. 


Brugbart svar (0)

Svar #3
01. maj 2018 af Weeke (Slettet)

Hvilke af de tre prøver, som vi skal op i de kommende dage, er I mest nervøse for?


Svar #4
01. maj 2018 af Elninoo

Hmm.. Matematik på torsdag er jeg nervøs for... Er rimelig god, ligger på en stabil 7'er, hvis jeg er heldig muligvis en 10'er. Dog er jeg kun god til færdighed. Problemregning ved jeg ikke hvor jeg ligger. Retskrivning og læse, dem plejer jeg enten at få 7-7 eller 7-4. Læse har vi kun 30 minutter, er altid tidspresset. 

Men hvad var jeres udtrækningsfag? Personligt fik jeg tysk- fysik :/


Brugbart svar (0)

Svar #5
01. maj 2018 af WonderWoman

Jeg vil nok vælge en novelle eller en nyhedsartikel. Jeg tror nok, at jeg ligger på en stabil 10'er eller 12'er i dansk. Matematik er jeg meget nervøs for. Er ikke så god til færdighed, så jeg kunne forstille mig, at jeg fik 7. Jeg tror godt, at jeg kan komme op på en 10'er i problemregning.


Brugbart svar (3)

Svar #6
01. maj 2018 af mikkel981

Afsluttede 9. klasse sidste år, tro mig det er ikke så slemt som alle går og fabler om.

Tag det med ro! og husk om i får 02 7 eller 12, I kan ikke bruge det til noget. Det er pænt på karakterbladet, men ellers ubrugeligt.


Brugbart svar (0)

Svar #7
01. maj 2018 af WonderWoman

Er der nogen, der har nogen gode råd til prøven i skriftligfremstilling (dansk)?


Brugbart svar (0)

Svar #8
01. maj 2018 af Weeke (Slettet)

Lige nu bruger jeg bare tiden til at kigge de stile igennem, som jeg har afleveret, og har fået kommentar på, også skrive op de områder, som jeg kan se, at jeg har sværest ved. 

Jeg tror bare, det med at lave en slags disposition. Altså en liste over, hvor meget tid, man vil bruge på at brainstorme, undersøge kilder, skrive løs, rette til, layout, og rette til igen, er nok den bedste måde, tror jeg. Også selvfølgelig være ind over genren. 


Brugbart svar (0)

Svar #9
01. maj 2018 af WonderWoman

#8

Lige nu bruger jeg bare tiden til at kigge de stile igennem, som jeg har afleveret, og har fået kommentar på, også skrive op de områder, som jeg kan se, at jeg har sværest ved. 

Jeg tror bare, det med at lave en slags disposition. Altså en liste over, hvor meget tid, man vil bruge på at brainstorme, undersøge kilder, skrive løs, rette til, layout, og rette til igen, er nok den bedste måde, tror jeg. Også selvfølgelig være ind over genren. 

Hvor meget tid vil du bruge på dem? Altså brainstorme, undersøge kilder m.m.


Brugbart svar (0)

Svar #10
01. maj 2018 af Weeke (Slettet)

Tror lige nu ser det nok ud til at jeg vil bruge omkring 10 min, hvor jeg bare brainstormer og skriver idéer ned, og derefter bruge omkring 10 min på at undersøge kilder osv, og derefter begynde med at skrive løs, men det kan ændre sig, og det kommer også an på, hvor meget tid, man føler man har brug for.  Men dette fungerede rigtig godt for mig til terminsprøverne, så jeg kan ikke andet end anbefale dette.


Brugbart svar (0)

Svar #11
01. maj 2018 af WonderWoman

#10

Tror lige nu ser det nok ud til at jeg vil bruge omkring 10 min, hvor jeg bare brainstormer og skriver idéer ned, og derefter bruge omkring 10 min på at undersøge kilder osv, og derefter begynde med at skrive løs, men det kan ændre sig, og det kommer også an på, hvor meget tid, man føler man har brug for.  Men dette fungerede rigtig godt for mig til terminsprøverne, så jeg kan ikke andet end anbefale dette.

Okay, tusind tak! Har du nogen råd til korrektur og kildesøgning?


Brugbart svar (0)

Svar #12
01. maj 2018 af Weeke (Slettet)

Hvis du har adgang til dansk.gyldendal, så tror jeg, at der er et forløb omkring kildesøgning. Til korrektur kender jeg vidst ikke noget selv. 


Brugbart svar (0)

Svar #13
01. maj 2018 af WonderWoman

#12

Hvis du har adgang til dansk.gyldendal, så tror jeg, at der er et forløb omkring kildesøgning. Til korrektur kender jeg vidst ikke noget selv. 

Jeg er i øjeblikket ind på dansk.gyldendal. Jeg går straks i gang med at læse det med kildesøgning igennem. Tusind tak btw! c:


Brugbart svar (0)

Svar #14
01. maj 2018 af Weeke (Slettet)

Det var så lidt:) Nogle af jer, som kender nogle steder, hvor man kan øve sig til læseprøve og retstavningsprøven på fredag


Svar #15
01. maj 2018 af Elninoo

Tænker jeg at jeg læser opgaverne i gennem, hvilket oftest tager  5 minutter. Derefter gør jeg mig nogle overvejelser over hvad jeg kunne tænke at komme ind på, og få sat noget fyld på!!


Brugbart svar (0)

Svar #16
01. maj 2018 af WonderWoman

#14

Det var så lidt:) Nogle af jer, som kender nogle steder, hvor man kan øve sig til læseprøve og retstavningsprøven på fredag

onlineprøver.dk skulle være rimelig god. c:


Brugbart svar (0)

Svar #17
01. maj 2018 af WonderWoman

Ved I, hvad man skal skrive, når man har brugt noget info fra en hjemmeside? Skal man bare skrive kilden nederst på siden, eller skal man skrive, hvad man har brugt kilden til?


Brugbart svar (0)

Svar #18
01. maj 2018 af Weeke (Slettet)

#16
#14

Det var så lidt:) Nogle af jer, som kender nogle steder, hvor man kan øve sig til læseprøve og retstavningsprøven på fredag

onlineprøver.dk skulle være rimelig god. c:

Tusind tak !


Svar #19
01. maj 2018 af Elninoo

Du skal oplyse kilden (altså hjemmesiden) Du skal ikke skrive hvad du har brugt den til :) 


Brugbart svar (0)

Svar #20
01. maj 2018 af jasmina9011

#14
#14

Det var så lidt:) Nogle af jer, som kender nogle steder, hvor man kan øve sig til læseprøve og retstavningsprøven på fredag

Jeg plejer bare at øve på denne hjemmeside https://dansk.onlineproever.dk/#  , hvor prøverne svarer til det samme niveau i FSA retstavningsprøven :) 


Forrige 1 2 Næste

Der er 29 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.