Engelsk

MEGA KORT SPG OM VIRKEMIDLER

11. maj 2018 af forvirretmatey - Niveau: A-niveau

Hej 

Jeg sidder lige med en opgave og mener at der er et begreb for når man sætter komma meget i en sætning (giver ingen mening, i know), men I får lige nogle eksempler:

The nightmares, the intrusions, the hiding, the doubts, the confusion, the self-blame, the suicidal ideation—they didn’t go away just because I buried my neighborhood, my family, my face. 

The impulse to hide, to hold myself apart from my colleagues, from my fellow-writers, from my students, from the circle of life has remained uncannily strong. 

tak tak på forhånd


Brugbart svar (0)

Svar #1
11. maj 2018 af Stygotius

Du har ret. Dit indlæg giver ingen mening.


Brugbart svar (1)

Svar #2
11. maj 2018 af Smut1

På dansk hedder det opremsningskomma.


Brugbart svar (0)

Svar #3
11. maj 2018 af Hyllerdrengen

Det giver slet ingen mening :D Du skal jo huske at skrive og (and), som den sidste del af dit opremsningskomma. Og ser på den anden side heller ikke godt ud med så mange opremsninger i starten.


Brugbart svar (0)

Svar #4
11. maj 2018 af Smut1

Haha, jeg er enig i, at det ikke giver mening i konteksten :D, men det er kun fordi kommatering ikke er et virkemiddel: Der er tale om opremsningskomma, også når der ikke indgår et ”og"!


Brugbart svar (0)

Svar #5
12. maj 2018 af Stygotius

Kommatering kan da sagtens være et virkemiddel   .........hvis man da ikke bruger det idiotiske startkomma.


Brugbart svar (0)

Svar #6
12. maj 2018 af Smut1

Det plejede min lærer at sige, at det ikke er, så i tilfælde af at jeg blev spurgt, ville jeg bare sige, at der er tale om opremsning-." 


Brugbart svar (0)

Svar #7
12. maj 2018 af Stygotius

Jamen, det er det også her. 

Hvis kommaer ikke skulle udtrykke noget, ville der da ingen grund være til at sætte dem overhovedet.

Et komma var  oprindelig tænkt som  en tegn til oplæseren  om at gøre et lille ophold i oplæsningen.


Brugbart svar (1)

Svar #8
12. maj 2018 af Lillon (Slettet)

Den retoriske figur – denne opremsning – hedder på engelsk accumulatio(n). Hvis analysen skal være på engelsk, hjælper det måske.

forvirretmatey's eksempler er for resten fra en artikel af Junot Díaz, der vandt pulitzerprisen i 2008. En meget bevægende tekst. (The Silence: The Legacy of Childhood Trauma, The New Yorker, April 16, 2018)


Svar #9
13. maj 2018 af forvirretmatey

#8 Tusind tak, jeg endte dog med at skrrive at det var enumeration, og satsede på at min fforkalring gav mere mening (hvilket det gjorde, da jeg fik 12 for opgave og læreren roste det stykke) 

OG det et virkelig en bevægende tekst,. Synes alle burde læse den, så I får lige et link, hvis det lyster https://www.newyorker.com/magazine/2018/04/16/the-silence-the-legacy-of-childhood-trauma 


Brugbart svar (0)

Svar #10
13. maj 2018 af Lillon (Slettet)

Endnu bedre! Så vidt jeg ved, er enumeration overbegret, og accumulation er en undergruppe, en opremsning af ord fra et område. Det passer til dine eksempler, men sikkert ikke til den hele tekst.

Tillykke med dit 12-tal!


Skriv et svar til: MEGA KORT SPG OM VIRKEMIDLER

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.