Debat

Afskaffelse af kvikbonus

23. maj 2018 af MathematicallyIncorrect

Hej folkens, 

Nu skal man til at sørge ind på et studie, hvilket man har glædet sig til. Dog har vores 'kære' politiker i dag meddelt at man vil afskaffe kvikbonussen (x1,08), hvilket nok betyder meget for de fleste. Nogen der ved/tror at den nye lov gøre sig gældende fra i år eller det blot er noget de er i gang med at drøfte igennem og evt. ikke kan ende med at blive til en realitet. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
23. maj 2018 af Rolfen123 (Slettet)

Whaaaaaaaat? Vil man gøre det?

Anyway. Tænk på, at det rammer ALLE, hvorfor adgangskvotienterne blot vil falde - man vil ende på samme udgangspunkt som før - bare med lavere karakterer. 


Svar #2
23. maj 2018 af MathematicallyIncorrect

Men nu spørger jeg dumt, når adgangskvotienterne at falde? Med alt respekt er det vel på en eller anden måde lettere idiotisk at man afskaffer kviknonusssen i første omgang. Har i hvertfald fået mig til at overvejer om jeg skulle droppe sabbathåret (arbejde i udlandet) og tager studiet i stedet, såfrem mit snit vil være højt nok...


Brugbart svar (0)

Svar #3
29. maj 2018 af Rolfen123 (Slettet)

Adgangskvotienterne bliver sat efter den SIDSTE der kommer ind's snit, hvis du forstår?

Vi kan tage udgangspunkt i en eller anden ingeniør eller medicin eller sådan et studie, der kræver et lidt højt snit.

Der bliver optaget 500. De første 50 har måske et snit på 12,5 - 12,0, de næste 200 har måske et snit på 12 - 11,5 og de næste 200 har måske et snit på 11,5 - 11,3 og de sidste 49 har måske et snit mellem 11,3 og 11,2. Men hvis den aller sidste ene person har et snit på 10,5 og springet netop er så stort, så vil adgangskvotienten være på 10,5.

Adgangskvotienterne er jo ikke fastlagte og bestemte på forhånd, men kan falde helt ned til 8, hvis det skulle være, at folk med højere snit ikke længere søgte ind. Det omvendte kan selvfølgelig også gøre sig gældende..

Men forestil dig, at kvikbonus bliver fjernet, så bliver det nok 50-60 % af alle der søger ind (procentdelen var et gæt) som får et meget lavere snit. Dette kommer self. til at påvirke adgangskvotienten. 


Brugbart svar (0)

Svar #4
29. maj 2018 af guzbak

Jeg tænker også at det ikke vil ændre så meget. Dog vil man fx ikke have forspringet over dem der ansøger, som er blevet student for mere end 2 år siden. Til gengæld har man heller ikke ansøgere med snit over 12 så kvoten vil nok falde lidt.

Jeg tænker at man afskaffer kvikbonus fordi man dengang brugte det til at tiltrække flere studerende hurtigt. Men i dag ønsker rigtig mange at læse videre og konkurrencen er benhård. Så der er ikke længere grund til at "lokke" studerende til.
- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Svar #5
29. maj 2018 af MathematicallyIncorrect

Lyder meget fornuftigt. Så er der ikke grund til at gå i panik alligevel. Men vel alligevel en stærk indikation på en evt. Stigning i arbejdsløshed i fremtiden?

Kan i hvertfald ånde lettet op.

Brugbart svar (0)

Svar #6
29. maj 2018 af Rolfen123 (Slettet)

Hvorfor stigning i arbejdsløshed? Det er netop, som guzbak, skriver "konsekvensen" eller følgen af, at kvikbonus ikke er nødvendigt fordi størstedelen åbenbart højest tager 1 - 2 sabbatår, og derfor får vi alle smamen kvikbonussen, så den er ligegyldig, fordi folk netop tager uddannelser hurtigere

De havde ikke afskaffet kvikbonussen hvis det betød, at vi ville få flere arbejdsløse fordi folk nu tog flere sabbatår fx


Skriv et svar til: Afskaffelse af kvikbonus

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.