Fysik

Årsprøve

28. maj 2018 af Hamster007 - Niveau: B-niveau

Hej jeg skal til årsprøve i fysik i overmorgen. Vi har allerede fået de spørgesmål som vi kan trække, og jeg har studeret lidt på de forskellige ting, men jeg ville bare have nogle råd til hvad I ville fortælle om, hvis I havde de her spørgesmål og hvordan I vil bygge jeres præsentation op : 

1 Beskriv sammenhængen mellem energi og effekt. Giv eksempler på forskellige energiformer og omsætninger. 

Stikord: energiformer, energibevarelse, effekt, kemisk energi, mekanisk energi, termisk energi, kinetisk og potientiel energi

2. Giv eksempler på bølgefænomener. Hvad karakterisere en bølgeudbredelse?

stikord: Vand, fjeder, lyd, lys, "stadion bølger", bølgelængde, frekvens, periode, amplitude, medium, dybvandsbølger, lavvandsbølger, tsunami, interferens og laser.

3. Giv en kort præsentation af vort eget solsystem, og hvordan såvel planeter som måner må overholde Keplers 3 love. 

stikord: Astronomisk enhed (AU), månefaser, årstider, formørkelser, exoplaneter, parallelakse, afstandskvadratloven 

4. beskriv i korte træk Mælkevejen og andre galakser. Forklar hvordan man kan måle deres hastigheder og afstande. Gør rede for hvilke observationer, der viser at Universet udvider sig. Hvad er Big Bang og hvilke observationer bekræfter teorien om Big Bang.  

stikord: mælkevejen, spiralgalakser, Dopplersformel, Rødforskydning, Universets udvidelse, Big Bang, Kosmiske baggrundstråling, mørkt stof, mørk energi, kosmologiske princip. 


Skriv et svar til: Årsprøve

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.