Matematik

vektorer

31. maj 2018 af Mathian - Niveau: A-niveau

jeg er igang med at bevise projektionssætningen, men en bevismetode jeg følger, bruger ideerne om at prikproduktet er 0 ved vinkelrette vektorer, før dette bevis har jeg bevist formlen for hvordan man finder vinklen, men ikke nævnt eller bevist 

a\perp b = a*b=0

hvor a og b naturligvis er vektorer. 

Svar #1
31. maj 2018 af Mathian

mit spørgsmål er så, er det nødvendigt. 

Dette er spørgsmålet jeg arbejder med hvis det har interesse. 

Brugbart svar (0)

Svar #2
31. maj 2018 af AMelev

Har du ikke, at a·b = |a|·|b|·cos(v), hvor v er vinklen mellem a og b til rådighed?
Hvis a og b er egenlige vektorer, får du, at a·b = 0 ⇔ |a|·|b|·cos(v) = 0 ⇔ cos(v) = 0 ⇔ v =90º ∨ v = 270º ⇔ a⊥b.

Svar #3
31. maj 2018 af Mathian

undskyld forvirringen. det var det forkerte spørgsmål der postet. 

jo, det er præcis den formel som jeg har bevist før jeg gik igang med projektionen. 

Svar #4
31. maj 2018 af Mathian

Så det tilstrækkeligt at nævne det som du har gjort uden at jeg skal "vise" det . :) tak for svar. 

Brugbart svar (0)

Svar #5
31. maj 2018 af AMelev

#1 Jeg vil nok vurdere, at det er absolut i yderkanten i forhold til spørgsmålet.
Jeg synes så heller ikke projektionssætningen bør have høj prioritet.
Hold dig i første omgang til stikordene i spørgsmålet: 
Regning med vektorer
Linjens ligning
Afstand Punkt/lLnje
Afstand Punkt/Plan

Svar #6
31. maj 2018 af Mathian

Kære AMelev, undskyld hvis jeg har forvirret dig. Giver dig helt ret, men jeg kom til at sætte det forkerte spørgsmål ind, det vedhæftede er spørgsmålet. 

Brugbart svar (0)

Svar #7
01. juni 2018 af AMelev

I forhold til spørgsmålet uploadet i #3 giver det rigtig god mening at vise sætningen (jf #2), da fokus der er på skalarprodukt og vinkel mellem vektorer.

Skriv et svar til: vektorer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.