Fysik
Interferens
Er der nogle der vil hjælpe mig med interferens
Hvor er det jeg kan se destruktiv og konstruktiv interferens
Svar #1
03. juni 2018 af Eksperimentalfysikeren
I hvert af de to cirkelsystemer angiver cirklerne bølgetoppe. Midt mellem to på hinanden følgende toppe er der en bølgedal. Der, hvor en rød cirkel krydser en blå cirkel, har begge systemer en bølgetop, så her er der konstruktiv interferens. Midt mellem to på hinanden følgende blå cirkler og samtidig midt mellem to på hinanden følgende røde cirkler (midtpunktet af en af de små "firkanter") har begge systemer bølgedal, så her er også konstruktiv interferens. Ser man derimod på midtpunktet af en side (f.eks. den røde) i en af de små "firkanter", kan man se, at her er der en bølgetop for det røde system, mens der er en bølgedal for det blå system, så her der der destruktiv interferens.
Der hvor cirkelsystemerne krydser hinanden, altså der hvor der er bølgetoppe i begge systemer, fylder de røde og blå streger til sammen mindre, end de gør andre steder. Derfor fremkommer der synsmæsigt nogle lyse linier, som ligger de steder, hvor der er konstruktiv interferens.
Svar #2
03. juni 2018 af Sarah3310 (Slettet)
Årh tusind tak - har du evt. mulighed for at indtegne hvor der er konstruktiv og destruktiv interferens?
Svar #3
03. juni 2018 af Eksperimentalfysikeren
Det har jeg desværre ikke.
Prøv at vælge en "firkant" yderst i mønsteret. Vælg det hjørne, der er længst fra A og B. følg så diagonalen til hjørnet længere inde og tegn denne diagonal. Du er så nået til an anden "firkant", hvor du gentager indtil du ikke kan komme længere ind. Så har du en kurve (næsten retliniet) med konstruktiv interferens. Gentag for alle de yderste "firkater" og for dem, der ligger forskudt lidt længere inde.Hvis du tegner dem med f.eks. gult, kan du bruge grønt til at tegne tilsvarende linier, der går gennem midtpunkterne på "firkantsiderne" ca. midt mellem de gule linier. Det er her, derer destruktiv interferens.
Skriv et svar til: Interferens
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.