Fysik
Fjederkraft
Hej jeg er i tvivl om hvilke krafter der virker? jeg vil sige det er F_fjeder og F_tyn?
Svar #2
04. juni 2018 af peter lind
Ja I ligevægtsstillingen er de to kræfter lige store og modsat rettet
Svar #3
04. juni 2018 af 10986
Vælger y op til at være posetiv retning, derved får jeg:
F_tyn=-m*g = - 0.4kg*9.82k/kg =3.928N
F_fjeder=k*x =30N/m*0.2m =6.0N
Men burde de så ikke give det same resultat begge to?
Svar #4
04. juni 2018 af 10986
Det vil være en kæmpe hjælp hvis du ville kunne forklare mig det :-))
Svar #5
Det er anden del jeg har svaret på ikke første del. I første del af opgaven er det kun fjederkraften.Først i andet spørgsmål bliver spørgsmålet om tyngdekraften aktuel
Svar #7
04. juni 2018 af 10986
Der står i facit at F skal give 3.928N, hvilket jo kun er F_tyn, men hvad med F_fjeder ?
Hvis de skal være lig med hinanden skal de vel også give det samme facit?
Svar #8
04. juni 2018 af 10986
Svar #9
Den er så også 3.928 N. I ligevægtsstillingen er den totale kraft = 0, så tyngdekraften og fjederkraften må være lige store men modsat rettede
Svar #11
05. juni 2018 af Eksperimentalfysikeren
Der er to forskellige forsøg, derkun har det fælles, at de benytter samme fjeder.
I første forsøg er fjederen vandret og arbejdet skal beregnes. Det er gjort i #10.
I andet forsøg er fjederen lodret og den trækkes ud af tyngdekraften på et 400g lod. Det, der skal findes er den længde fjederen trækkes ud i dette forsøg. Du skal altså ikke finde fjederkraften ud fra, hvor langt fjederen er trukket ud, men omvendt. Du skal benytte, at summen af kræfterne er 0 til at finde fjederkraften. Derefter benytter du fjederkonstanten til at finde forlængelsen.
Skriv et svar til: Fjederkraft
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.