Matematik

P-værdi

07. juni 2018 af elissa92 - Niveau: Universitet/Videregående

Håber jeg kan få hjælp.

Jeg vil gerne finde p-værdien af to værdier, men jeg sidder fast.

62% (26/42) og 40% (17/42)


Brugbart svar (0)

Svar #1
07. juni 2018 af peter lind

Du å altså komme med nogle flere oplysninger. Du angiver jo ikke andet end nogle procenter


Svar #2
07. juni 2018 af elissa92

Jeg har 42 patienter i alt med lungekræft. 26 patienter har kræft i højre lunge og 17 patienter har i venstre lunge. Jeg vil finde ud af, om der er en reel forskel? Der er en patient, der har kræft i begge lunger, derfor ggår regnestykket ikke helt op.

Men kan man ikke finde p-værdien ud fra de oplysninger?


Brugbart svar (0)

Svar #3
07. juni 2018 af peter lind

Du er nødt til at tage patienten med lungekræften i begge lunger ud af data.

Du skal have en 0 hypotese. Den er, at der ikke er nogle forskel. Det betyder at du har en binomialfordeling med n = 41 og p=½. Du finder så sandsynligeden for at P{ X ≤ 16}. Det er p-værdien


Svar #4
10. juni 2018 af elissa92

Hvorfor skriver du p=½ ? 


Brugbart svar (0)

Svar #5
10. juni 2018 af peter lind

De er fordi du antager 0 hypotesen at der ikke er nogen forskel altså at sandsynligheden for at få kræft i venstre lunge er den samme som at få den i højre lunge


Svar #6
10. juni 2018 af elissa92

Okay, men hvordan regner jeg det så ud?


Brugbart svar (0)

Svar #7
10. juni 2018 af peter lind

Du slår op i dit CAS værktøj, et statistikprogram, regneark eller lignende hvad P{ X ≤ 16} er


Svar #8
13. juni 2018 af elissa92

Jeg er ikke 100% med. Skal jeg bare finde et program, og skrive P{X≤ 16}, og se hvad jeg får?


Brugbart svar (0)

Svar #9
15. juni 2018 af peter lind

I princippet ja. Du skal dog være opmærksom på at syntaxen kan være forskellig fra program til program


Skriv et svar til: P-værdi

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.