Fysik

Fjeder

09. juni 2018 af 10986 - Niveau: B-niveau

Hej, kan nogle hjælpe - jeg er itvivl om hvilken formel jeg skal benytte. jeg vil mene det er 

E_fjeder(x)=A_fjeder

Vedhæftet fil: fjederr.JPG

Brugbart svar (0)

Svar #1
09. juni 2018 af Sveppalyf (Slettet)

I afstanden x fra ligevægtsstillingen er fjederkraften Ffjeder = - k*x. Trækkraften er modsat rettet, så den er Ftrækkraft = k*x. Når fjederen strækkes fra x=0 til x=Δx, så har trækkraften udført arbejdet

A = ∫0Δx Ftrækkraft dx

Så vi har

A = ∫0Δx k*x*dx  <=>

A = [½*k*x2]0Δx  <=>

A = ½*k*(Δx)2

Svar #2
09. juni 2018 af 10986

I min læres facit står der bare det giver et posetivtarbejde, det er det jeg ikke helt kan forstå?

Facit er: A_fjeder=0.6J 

Men jeg vil da sige det giver et negativt arbejde når fjedener trækkes ud fra ligevægtsstillingen?

Svar #3
09. juni 2018 af 10986

Fordi fjederen trækkes vel fra 0 til deformationen x og derved kommer formlen: E_fjeder(x)=-A_fjeder

Brugbart svar (0)

Svar #4

Ja, du kan også gøre det sådan.

Efjeder = -Afjeder

og så har du at

Afjeder = - Atrækkraft

(Da trækkraften er modsat rettet fjederkraften.)

Deraf har du så

Atrækkraft = Efjeder = ½*k*x2

Svar #5
09. juni 2018 af 10986

Jeg forstår stadig ikke hvorfor det bliver positivt? Har du mulighed for at tegne det grafisk, det vil være en kæmpe hjælp? :-)

Brugbart svar (1)

Svar #6

Vi betragter situation (b) i figuren. Man hiver i fjederen med en trækkraft (FP på figuren) og fjederen trækker igen med en modsat rettet fjederkraft (FS på figuren) der forsøger at bringe fjederen tilbage til ligevægtsstillingen.

Arbejde er defineret som kraft * vejlængde. Trækkraften har samme retning som vejlængden (mod højre på figuren), så trækkraftens arbejde er positivt.

Hvis opgaven havde lydt at man skulle beregne fjederkraftens arbejde, så ville resultatet være negativt da fjederkraften går i modsat retning af vejlængden.

Svar #7
10. juni 2018 af 10986

Hej igen, sætter virkelig stor pris på den hjælp! Du er virkleig god til at forklare! Jeg skal lige være helt sikker, er vejlængden den retning som man vælger sin x-akse til at være?

Og i svar #4 kommer A_trækkekraft af en formel som også kunne være: A_omg=-A_fjeder? Fordi det er den der står i min bog? :-)

Brugbart svar (0)

Svar #8
10. juni 2018 af Sveppalyf (Slettet)

Ja, du kan godt bruge formlen Aomg = - Afjeder. Trækkraften kommer jo fra "omgivelserne".

Vejlængden er den retning bevægelsen foregår i. Hvis vi lader x-aksen pege ud mod højre på tegningen, så er både vejlængden og trækkraften positive da de går i samme retning som x-aksen. (Fjederkraften er negativ da den peger i modsatte retning af x-aksen.)

Svar #9
10. juni 2018 af 10986

Super, tusind tak for hjælpen!

Skriv et svar til: Fjeder

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.