Fysik

Phase angle

12. juni 2018 af Yipikaye - Niveau: Universitet/Videregående

Hej, jeg har tidligere haft et indlæg som handlede om hvordan man måler phase angle mellem 2 aftagende sinuskurver eller cosinus kurver. Svaret var dengang at man brugte et oscilloskop til at måle phase angle, men nu er det sådan at jeg sidder pt. og arbejder med noget materiallære nærmere bestemt dynamic mechanical analysis, og synes ikke rigtigt at et oscilloskop passer ind i billedet.

Håber at der er nogle som kan hjælpe mig med at forstå hvorledes phase angle bliver målt, og såfremt det fortsat måtte menes at være et oscilloskop man bruger til netop dette gøremål. Så prøv i lidt nærmere detaljer at forklare hvorledes man ved hjælp af et oscilloskop kan måle phase angle.


Brugbart svar (0)

Svar #1
13. juni 2018 af Eksperimentalfysikeren

Hvis man kan få de to svingninger, der skal måles faseforskel på elektrisk form, kan man benytte et oscilloskop med to kanaler, hvor man så på skærmen kan aflæse periodelængden, T, og faseforskydningen, τ. Ud fra de to målinger kan man så regne fasevinklen ud: φ = 2π*τ/T.

Man kan også benytte et fasedrejningsled opbygget af modstande og kondensatorer til at dreje det ene signal og så indstille kredsløbet så det drejede signal og det andet signal er ens. Man kan så ud fra komponentværdierne beregne fasevinklen.


Skriv et svar til: Phase angle

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.