Matematik

Muntlig Statestik

14. juni 2018 af SvendeGildet (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hejsa, er ved at skrive muntlig fremlægninger og har så statestik nu.

Jeg skal give et par eksempler på Binomialfordeling og dens anvendelse samt indrage nulhyptoese og venstre og højresidet test samt signifikansniveau.

Jeg har lavet en test med terninger, men vil gerne indrage et mere eksempel hvor jeg stiller en nulhyptoese og bruger signifkansniveau.

En af mine spørgsmål til jer som måske kan lyde dumt men, er chi i anden en binomialfordeling test?

Eller er det kun en "binomialfordeling test" der er en del af binomial?

Brugbart svar (0)

Svar #1
14. juni 2018 af AMelev

Binomialtest og chi2-test er to forskellige test, som bygger på hhv. binomialfordelingen og chi2-fordelingen.
Binomialfordelingen kan kun anvendes, hvis man udelukkende interesserer sig for to hændelser (enten sker det, eller også sker det ikke), fx 6'er/ikke-6'er, plat/krone, hunkøn/hankøn, succes/fiasko osv.

Binomialfordelingen er en eksakt, diskret fordeling, mens chi2-fordelingen er en kontinuert, tilnærmet fordeling.
Hvis du fx vil undersøge, om en terning er ægte, hvad angår 6'ere, kan du benytte såvel binomialtest som chi2-test, men binimialtesten er mere præcis.
Hvis du derimod vil undersøge, om terningen er ærlig, hvad angår alle øjental, kan binomialtesten ikke anvendes, da der jo er 6 forskellige udfald - der må chi2-testet på banen.

Summa summarum: binomialtest er mere præcis, men har meget begrænset anvendelighed i forhold til chi2-test.

Skriv et svar til: Muntlig Statestik

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.