Fysik

HJÆLP(!!!) Hvad er nyttevirkning?

14. juni 2018 af Hjælperen123 - Niveau: C-niveau

Hej allesammen, jeg skal forklare om nyttevirkning i fysik, men forstår knap så meget af det. 

Det eneste jeg forstår af nyttevirkning, er at jo større nyttevirkningen er, destro bedre. (fordi der ikke er gået så meget energi til spilde så), men ellers giver det ingen mening for mig hvordan man kan bruge det, og hvad det er som en helhed i sig selv...

ER DER EN SOM VIL SKÆRE DET UD I PAP FOR MIG??? Ville være super rart, og på forhånd mange gange tak!


Brugbart svar (1)

Svar #1
14. juni 2018 af AngelOneOne

Hej,

Forestil dig at du hælder 10 kg ler ned i en murstensmaskine. Hver mursten vejer 500 g, så du ville atså kunne forvente at der kommer 20 mursten ud i den anden ende. I midlertid får du kun 16 mursten, resten går tabt inde i maskinen fordi den måske smider noget ler ved siden af osv. Du har altså en nyttevirkning på 80%... Eller du får kun 80% udbytte af dine 10 kg ler.

Det samme gør sig gældende i fysik. Når du hælder en eller anden form for energi i noget (en pære f.eks.), går noget af den energi til noget andet end det du ønsker (i en pære bliver noget af energien til varme, og noget til lys). Den mængde energi der bliver til noget andet end det du ønsker, er "tabt" i forhold til det du ønsker, f.eks. lys, så hvis en pære omdanner 40% af energien til varme, har pæren altså en nyttevirkning på 60% i forhold til lys, eller sagt på en anden måde, det er kun 60% af den energi du hælder i pæren der bliver til lys.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Brugbart svar (0)

Svar #2
14. juni 2018 af Sveppalyf

Du skal tænke lidt i økonomiske baner.

Lad os sige at du har et ønske om at foretage dig et eller andet som kræver noget energi. Det kunne være at varme noget vand op eller at hejse en vægt op i luften eller noget helt tredje. Du bruger så noget energi til formålet, for eksempel i form af elektrisk energi fra stikkontakten. Så går der altid i praksis noget af energien tabt. Det kunne være i form af varmetab hvis der er tale om en elkedel eller friktionstab hvis der er tale om en motor der hejser en vægt op i luften. Da energi ofte koster penge, er du interesseret i at tabene bliver så små som muligt. Nyttevirkningen bruger du som et mål for hvor godt du udnytter energien:

Nyttevirkning = den energi der er blevet udnyttet til formålet / den energi du har "betalt"

Nyttevirkningen vil ligge mellem 0 og 1. 0 hvis fx vandet i din elkedel overhovedet ikke er steget i temperatur og 1 hvis al energien er gået til formålet uden tab. Hvis nyttevirkningen er mere end 1, så er der tale om en evighedsmaskine hvor du får mere energi ud end du betaler (findes ikke i virkeligheden).

Den "betalte" energi kan du som regel finde som P*t når der er tale om et elektrisk apparat. Den udnyttede energi vil typisk kunne findes som m*c*ΔT når der er tale om opvarmning af vand eller m*g*h hvis der er tale om en vægt der bliver hejst op.


Svar #3
14. juni 2018 af Hjælperen123

Mange tak til jer begge to, det gav meget bedre mening for mig!


Brugbart svar (0)

Svar #4
15. juni 2018 af Eksperimentalfysikeren

Når man taler om nyttevirkning i fysik, mener man forholdet mellem den energi, man får gavn af, og den tilførte energi.

Et eksempel: Man har en elektromotor, som får tilført 1kW. Den bruges til at pumpe vand op med. Vi antager, at den her leverer en effekt på 950W. Resten er blevet til varme i ledningerne i motoren, i jernet i motoren og gnidsningsvarme i lejer og pumpe. Nyttevirkningen er her 950W/1kW = 0,95 = 95%. De resterende 5% er spildvarme.


Skriv et svar til: HJÆLP(!!!) Hvad er nyttevirkning?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.