Matematik
plangeometri
hej .er det nogle det har lyst til lidt hjælpe med opgaven :
Givet punkterne A = (3,11) og B = (6,15). Radius i den viste cirkel er 5. Linjestykket AC passerer gennem cirklens centrum
1.Bestem koordinaterne til punktet C.
2.Bestem afstanden d fra cirklens centrum til linjestykket BC
Svar #1
12. august 2018 af guuoo2 (Slettet)
Start med at bestemme centrums koordinater ved at løse to ligninger med hensyn til de 2 koordinater.
Ligninger er at afstanden fra centrum til A er 5, og det samme med afstanden fra B til centrum.
Svar #2
12. august 2018 af DeepOcean
hvis jeg kalder centrum er m så har jeg fundet en ligning hedder AM men hvordan skal jeg finde anden ligning ??
jeg har bruge for MC ligning og den har jeg ikke og kan ikke finde den ?
andre idea eller må du gerne skrive de to ligninger så kan bedre følge med!!!
Svar #4
12. august 2018 af ringstedLC
#3: Det er ligningen for cirklen med centrum i A og r = 5. Du skal beregne centrum (a, b) for den viste cirkel ved at indsætte A og B i den generelle cirkelligning:
Svar #5
Jeg har forsøgt at løde den lingingsystem men den er svært , selv om jeg har isolere a fra den først ligning og sætte den i den anden ligning men uden held!
Svar #6
Midtpunktet mellem A og B er
(A + B)/2 = ((3, 11) + (6, 15))/2 = (4.5, 13)
For at komme fra dette punkt til centrum skal du følge en linje der har tværvektoren af AB som retningsvektor.
Dvs. en parameterfremstilling for linjen er
(x, y) = (4.5, 13) + s *
= (4.5, 13) + s * (-4, 3)
da
AB = B - A = (6, 15) - (3, 11) = (3, 4)
Alle punkter på denne linje har pr. konstruktion samme afstand til A som til B. Derfor har du kan brug for en af ligningerne hvis du substituerer x og y med deres udtryk fra parameterfremstillingen. Den andengradsligning det bliver til har s som ubekendt, men når s er isoleret giver parameterfremstillingen x og y.
Svar #7
jeg har forstår den først del ,,,men anden del det med
" " Derfor har du kan brug for en af ligningerne hvis du substituerer x og y med deres udtryk fra parameterfremstillingen. Den andengradsligning det bliver til har s som ubekendt, men når s er isoleret giver parameterfremstillingen x og y" "
har det svært ved at praktisere den til en matematisk udtyrk
Svar #8
Da centrum ligger på linjen, så findes der et tal s således at
xcentrum = 4.5 - 4s og
ycentrum = 13 + 3s
Dvs ligningen
kan skrives som
som er en andengradsligning mht. s. Ved at gange parenteserne ud kan a, b og c aflæses
Svar #9
så får vi to værdier for s , hvilken skal man vælge?....
jeg får s = 0.658 og s= -1.1386
Svar #10
Der er to punkter i planet som har afstand 5 til både A og B. Det ene er centrum, og det andet er centrums spejling gennem linjestykket fra A til B. På figuren er cirklen tegnet rundt om det af de to punkter der den største x-værdi.
xcentrum = 4.5 - 4s
er aftagende mht. s, så løsningen med den største x-værdi fås ved at vælge det mindste s.
Skriv et svar til: plangeometri
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.