Studievejledning

Vedr. 5 A fag til 4 A fag

12. august 2018 af Icopy (Slettet)

Efter KU har været nogle r*vhuller og lave karakterkrav på 6.0 eller derover for optagelse, er jeg kommet i en rigtig dum situation. 

Jeg dumpede matematik på A niveau, da jeg i 3.G blev meget syg, og derfor ikke deltog i særlig meget af undervisningen. Jeg gav op. Jeg fik kyssesyge, og tabte mig 20 kg. 

Min fag lød således: 

Dansk A - Historie A - Engelsk A - Matematik A - Fransk A ( begynder) og Samfundsfag B Biologi B + resten af det obligatoriske. 

Jeg har teknisk set 5 A-fag. Ved I, om det er muligt at få slettet min matematik A karakter, for at tage udgangspunkt i matematik B karakteren. 

Jeg ved, at jeg har gået til eksamen i det, men jeg tænker, at det er muligt at forhandle med min uddannelsessted. 

Jeg tog blev færdig i 2014, og jeg vidste ikke, at der pludseligt kom karakterkrav på KU. 

Hvad tænker I? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
12. august 2018 af Skaljeglavedinelektier

Det ville være mærkeligt, hvis det kunne lade sig gøre, man kan håbe, det ikke kan lade sig gøre, selvom det selvfølgelig er ærgerligt for din situation, men du kan prøve at kontakte din studievejleder eller skolen. 

Det er vel også kun på nogle specifikke uddannelser, som medicin, man har indført karakterkrav, eller er det ikke korrekt forstået?


Svar #2
12. august 2018 af Icopy (Slettet)

Det er det ikke længere. Nu er det stort set alle uddannelserne, pånær 3-4 eller fire af de lavest eftertragtede naturvidenskabelige. 

Jeg var syg på daværende tidspunkt, som jeg håber kan gøre det. Jeg er helt enig i, at det ikke skal være muligt at ændre sit snit, når man først har fået huen. 


Brugbart svar (0)

Svar #3
12. august 2018 af Skaljeglavedinelektier

Ja det er selvfølgelig ærgerligt, hvis det er tilfældet. 

Jeg tror, man vil forholde sig kynisk til det og sige, at du jo selv vurderede, at du var klar til at gå til eksamen. Men der er jo intet at tabe ved at prøve. 


Svar #4
12. august 2018 af Icopy (Slettet)

Præcis. Havde jeg været klar over, at KU begyndte at lave karakterkrav, havde jeg også taget 3.G om. 

Jeg synes det er noget diskrimination, og gør, at folk sidder i en rigtig dum situation. 


Brugbart svar (0)

Svar #5
12. august 2018 af Skaljeglavedinelektier

Ja men det er der ikke så meget at gøre ved nu. Men prøv dig ad. 

Jeg synes ikke, det er diskrimination, du har selv valgt at melde dig klar til eksamen, og der er nu en gang bare konsekvenser, omend nogle gange nogle trælse konsekvenser, af de valg man træffer, og det er ikke skolens eller systemets skyld. 


Svar #6
12. august 2018 af Icopy (Slettet)

Jeg synes det er diskrimination, at man vælger at lave et karakterkrav - altså ikke kvotient, men krav. 

Lad os antage at jeg er MEGA nørd til matematik, fysik og kemi. Derimod til dansk, engelsk og historie er jeg mega dårlig. 

Hvad er chancerne for jeg bliver en god programmør.... Ret gode? 

Karakterkrav er noget bras - og jeg synes det er diskriminerende at basere krav udfra et gennemsnit. 


Brugbart svar (0)

Svar #7
12. august 2018 af guuoo2

hvorfor ansøger du ikke bare via kvote 2


Svar #8
12. august 2018 af Icopy (Slettet)

#7

hvorfor ansøger du ikke bare via kvote 2

Fordi det stadig er et krav man har 6.0 i snit, medmindre man har lavet noget expentionelt erhvervsrelateret. 


Brugbart svar (0)

Svar #9
12. august 2018 af Skaljeglavedinelektier

Tja det er det, universitet mener, der skal til for, at man skal klare sig igennem. Det er jo andre hensyn end blot den studerende, der skal vurderes ind i det hele. Hvis de fx finder at langt størstedelen af dem, der dropper ud har et karaktergennemsnit på under 6 giver det fin mening at indføre. Universitet skal ikke være for alle. 

Så er det vel også at diskriminere, at der er nogle der ikke kan læse odontologi, fordi de har for lavt et gennemsnit. 


Svar #10
12. august 2018 af Icopy (Slettet)

#9

Tja det er det, universitet mener, der skal til for, at man skal klare sig igennem. Det er jo andre hensyn end blot den studerende, der skal vurderes ind i det hele. Hvis de fx finder at langt størstedelen af dem, der dropper ud har et karaktergennemsnit på under 6 giver det fin mening at indføre. Universitet skal ikke være for alle. 

Så er det vel også at diskriminere, at der er nogle der ikke kan læse odontologi, fordi de har for lavt et gennemsnit. 

Det er vigtigt at forstå forskellen på kvotient og krav. 

Kvotient= laveste karaktergennemsnit som blev optaget på uddannelsen. 
Karakterkrav = Vi accepterer ikke ansøgninger fra folk under et vis gennemsnit. 

Diskrimination i dette øjemed, er egentlig, at uanset hvordan man vender og drejer den, er der ikke mulighed for at søge optagelse, fordi mit snit er for lavt. 

Havde der nu været få ansøgninger på f.eks. odontologi, havde jeg muligvis blevet optaget. Men idet der nu er karakterkrav, vil jeg ikke blive optaget uanset hvad. Det er et problem. Da jeg i de fire år, jeg nu har arbejdet, har kunne ændret mig drastisk i forhold til engagement. 

Jeg synes det er et problem. Jeg forstår man gerne vil mindske frafaldet, men det er at skære alle over én kam, at vælge at sætte karakterkrav op. 


Brugbart svar (0)

Svar #11
12. august 2018 af PSXL

Er det ikke muligt at søge dispensation for karakterkravet, når du har været syg? Det er det på nogle steder, hvor der er karakterkrav.


Brugbart svar (0)

Svar #12
12. august 2018 af Skaljeglavedinelektier

Universitet må vel have sin begrundelse, og det skal (tænker jeg) godkendes af undervisningsministeriet. 

Der er jo også indført karakterkrav til erhversuddannelser, selvom man sagtens (tænker jeg) kan blive en god frisør uden at have fået over 02 i matematik i folkeskolen. 

Der sættes nogle krav, og det er der en grund til. 


Skriv et svar til: Vedr. 5 A fag til 4 A fag

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.