Matematik

løbetur

03. september 2018 af laila2289 - Niveau: 9. klasse

jeg har svært med at komme i gang i det sidste opgaver nr. 3.3, 3.4, og 3.5 jeg håber i kan hjælpe med at komme i gang med dem.

jeg forstår ikke rigtige hvad man skal. 

jeg vil bare at i forklar hvad man skal og hvordan man gør det

Vedhæftet fil: IMG_0059.jpeg

Brugbart svar (0)

Svar #1
03. september 2018 af swpply (Slettet)


Brugbart svar (0)

Svar #2
03. september 2018 af swpply (Slettet)

OPGAVE 3.3:

Vi får givet tre vigtige oplysninger:

(1) Mikael løber 5 km på 25 minuter.
(2) Mikael stopper to gange for rødt lys.
(3) Mikael løber hurtigst på den sidste kilometer af løbeturen.

Oplysning (1) betyder at kurven skal starte i (0, 0) og slutte i (25, 5).
      Med hensyn til oplysning (2) vil det være klogt at overveje hvilken betydning for kurven det vil havde at Mikael stopper op. Når Mikael stopper for rødt lys så står han stille, med andre ord han kommer ingen vegne, men tiden fortsætter stadig med at gå. Altså vil kurven være vandret i det tidsrum hvor Mikael stod og ventede for rødt lys. Oplysning (2) betyder derfor at der skal være to sådanne vandrette plateauer langs kurven.
      Oplysning(3) betyder at hældningen af kurven er størst for den sidste kilometer.

OPGAVE 3.4:
Det oplyses af Mikael løber 5 km med en konstant fart på 15 km/t. Med andre ord det tager Mikael tiden T

                                                             T = \frac{5\,\text{km}}{15\,\tfrac{\text{km}}{t}} = \ ?

(jeg forventer at du selv færdiggør regne stykket.) at løbe de 5 km. Kurven er derfor en ret-linje (eftersom fart er konstant) der begynder i (0, 0) og ender i punktet (T, 5).


Svar #3
04. september 2018 af laila2289

tak for hjæpl. 

men altså det med opgave 3.3 er lidt sværet 

jeg ved ikke helt prises hvordan jeg skal tegne den fordi jeg ved ikke hvordan helt den skal se ud.

men jeg har prøvet men det gik ikke godt håber du kan forklar hvordan rigtige jeg skal. 

og i gen tak..


Skriv et svar til: løbetur

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.