Fysik
spektre
For H-atomet har jeg tegnet et energiniveaudiagram – der nogle linjer i H-spektret jeg ikke er i stand til at?
Hvad er forklaringen for det?
Svar #1
05. september 2018 af peter lind
"der nogle linjer i H-spektret jeg ikke er i stand til at? " hvad er du ikke i stand til at Kom dog med en ordentlig forklaring. Ellers er jeg ikke stand til at hjælpe dig
Svar #2
05. september 2018 af Sarah3310 (Slettet)
*der nogle linjer i H-spektret jeg ikke er i stand til at se
Jeg kunne finde 3 af dem fra mit forsøg dog mangler jeg to. Hvad skyldes det?
Svar #3
05. september 2018 af peter lind
Det undrer mig. Jeg har selv lavet forsøget for mange år siden, og da fik jeg mange flere linjer end de 5. Min lærer måtte faktisk hente et større tabelværk for at identificere dem
Svar #4
07. september 2018 af Eksperimentalfysikeren
Der kun 4 synlige linier i brintspektret. Det er de første 4 i Balmerserient. De øvrige linier i Balmerserien og alle linierne i Lymanserien ligger i det ultraviolette område og er derfor usynlige. De resterende linier ligger alle i det infrarøde område og er heller ikke synlige.
Man kan komme ud for, at der er andre linier i spektret fra en brintspektrallampe. Det skyldes normalt urenheder, f.eks ilt- og kvælstofrester fra dårlig udpumpning af spektrallampen.
Skriv et svar til: spektre
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.