Andre fag

GRØNLANDSK til DANSK

16. september 2018 af Cungchua (Slettet) - Niveau: 10. klasse

er der nogen, der kan oversætte følgende fra grønlandsk til dansk: Aqqaluk eqqarsaatiniinginaavittog arsanngua qaarsunnut ingerlaarpoq iluatinngingaluaringa assut.

på forhånd tak


Brugbart svar (0)

Svar #1
16. september 2018 af AngelOneOne

Hej,

Prøv en grøndlandsk-dansk ordbog som denne: http://www.ilinniusiorfik.gl/oqaatsit/daka

Hint:
kalaallisut-qallunaatut = grøndlandsk-dansk
qallunaatut-kalaallisut = dansk-grøndlandsk

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #2
16. september 2018 af Cungchua (Slettet)

tak for svar, men en ordbog giver som regel ikke svar på grammatikken. Jeg går selv til grønlandsk og kan spørge min lærer ved lejlighed. Min grønlandske kæreste døde i sidste måned og skulle derefter sendes til Qaarsut for at blive bisat og så vidt jeg kan se i teksten nævnes både hans navn (Aqqaluk) og hans hjemby (Qaarsunnut), så derfor tænkte jeg, at hans aske måske var ankommet. Hans familie taler ikke dansk.


Brugbart svar (0)

Svar #3
16. september 2018 af AngelOneOne

Hej,

Ja OK - Må jeg kondulere.

Det er rigtigt at ordbøger ikke giver grammatik, men de (kan) giver ordenes betydning, hvilket nok kan hjælpe dig i retning af hvad teksten (måske) betyder, hvis du kan dansk. Men jeg tror du har ret i din antagelse - Af hvad jeg (som ikke kan grøndlandsk) umiddelbart har kunnet finde frem til, er det noget i retningen af at din afdøde kærestes aske er undervejs og meget snart vil ankomme til Qaarsunnut/er ankommet til Qaarsunnut.

Ønsker dig det bedste i en svær tid.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #4
16. september 2018 af Cungchua (Slettet)

Tusind tak for svaret! Og tak for ordene. Ja, det er en svær tid, så længe man savner.
Venlig hilsen
Ursula

Skriv et svar til: GRØNLANDSK til DANSK

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.