Fysik

Er følgende beregninger korrekte?

17. september 2018 af NielsThoegersen - Niveau: B-niveau

Jeg har følgende opgave: "En ballon med varm luft stiger til vejrs. Ballonen med luft vejer 50 g. Den er selvfølgelig påvirket af tyngdekraften, og på grund af den varme luft er der en opdrift på 0,55 N. Vinden påvirker ballonen med en vandret kraft på 0,10 N. Tegn et kraftdiagram på mm-papir og konstruer den resulterende kraft på ballonen. Mål kraftens størrelse og dens vinkel med vandret retning."

Jeg har først udregnet tyngdekraften til at være 0,491 N ved Ft=m*g=0,05 kg*9,82 kg/N=0,491N.

Jeg har derefter fundet den resulterende kraft af opdrift og tyngdekraft ved at sige 0,55 N-0,491 N=0,059 N

Så har jeg indsat de 0,059 N som en vektor på y-aksen samt 0,1 N som en vektor på x-aksen, fundet den resulterende kraft til 0,116 N samt vinklen til 30,5°. 

Er dette korrekt? :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
17. september 2018 af swpply (Slettet)

Ja, det er korrekt (under den antagelse at vinden blæser fra "øst" imod "vest") ;-)


Svar #2
17. september 2018 af NielsThoegersen

Haha, det er selvfølgelig rigtigt, det havde jeg ikke tænkt over – hvordan kunne man så egentlig skrive svaret for at tage højde for dette?


Brugbart svar (0)

Svar #3
17. september 2018 af ringstedLC

"Mål kraftens størrelse og dens vinkel med vandret retning." Opdriften er lodret, vindens kraft er vandret, altså vinkelret på opdriften. Din vinkel har intet at gøre med verdenshjørnerne.


Svar #4
17. september 2018 af NielsThoegersen

Så hvad er det helt præcist, jeg har gjort forkert? Min opdrift er da også sat lodret på y-aksen, mens vindens kraft er sat vandret på x-aksen?


Brugbart svar (0)

Svar #5
17. september 2018 af ringstedLC

Jeg synes, at det er helt fint. #3 var blot en kommentar til #1 og #2. Du behøver ikke at antage, at vinden kommer fra nogen retning, for din vinkel er den samme.


Skriv et svar til: Er følgende beregninger korrekte?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.