Matematik

Dataanalyse - hypotese test

10. oktober 2018 af sørenthomsen1 (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej, 
Jeg skal til eksamen i dataanalyse og har lavet følgende ud fra et spørgeskema. 

1. Estimation af andelen i populationen der sparer op hver måned

2. Test for repræsentativitet i stikprøven for aldersgrupperne (Test af specifikke kategoriandele i multinomisk model)
    - 18-34, 35-49, 50-75 år
Her kunne jeg konkludere at undersøgelsen ikke er repræsentativ, da de 35-49 årige er stærkt overrepræsenteret. De to andre aldersgrupper var i mindre grad underrepræsenteret. 

3. Test for sammenhæng mellem aldersgrupperne og antallet der sparer op (test for uafhængighed eller homogenitet i en antalstabel) 
Jeg får her en teststørelse chi^2 på 11,689446. Testniveauet er sat til 5 %. 
De største bidrag får jeg i aldersgrupperne 35-49 og 50-74. 
Da testværdien ligger i det kritiske område forkastes 0 hypotesen. 

Jeg vil dog gerne kunne kommentere på dette på anden vis, end blot at forklarer bidrag til teststørelsen. 
Kunne det store bidrag blandt 35-49 årige skyldes at de er overrepræsenteret? Dette har jeg svært ved at give et bud på, når også bidraget blandt de 50-74 årige er meget højt, endda højere end blandt de 35-49 årige. Jeg ikke ønsker ikke at lave yderligere test, blot at give en antagelse på hvorfor der er en sammenhæng. 
Jeg håber på en kan hjælpe med at tyde min test

Brugbart svar (0)

Svar #1
10. oktober 2018 af peter lind

Børnene er flyttet hjemmefra så der er mere til overs til dem selv. 50 - 74 årige der er flere der ikke kan så meget, så deres forbrug bliver mindre

Skriv et svar til: Dataanalyse - hypotese test

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.