Fysik

fotonenergi

16. oktober 2018 af Dinosaua - Niveau: C-niveau

Jeg kan simpelthen ikke finde ud af at løse opgaven. Jeg har kigget overalt i bogen efter svar og læst det hele igennem.. Eventuelt nogle der har løst denne opgave, som kan hjælpe? 

Vedhæftet fil: Udklip.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
16. oktober 2018 af peter lind


Svar #2
16. oktober 2018 af Dinosaua

Nogen der kan hjælpe? :)


Brugbart svar (0)

Svar #3
16. oktober 2018 af peter lind

Det står sådan set i filen. Når lyset passerer det yderste lag bliver noget af strålingen absorberet for nogle bølglængder, der er karakteristisk for stoffet det passerer. Disse bølgelænder mangler derfor for iagttagerern o det ses so nogle sorte linjer i det modtagne lys. se https://da.wikipedia.org/wiki/Absorptionsspektrum


Svar #4
16. oktober 2018 af Dinosaua

Kan du gengive den sidste sætning ? Den forstod jeg ikke helt. :)


Svar #5
16. oktober 2018 af Dinosaua

''Disse bølgelænder mangler derfor for iagttagerern o det ses so nogle sorte linjer i det modtagne lys.''


Brugbart svar (0)

Svar #6
16. oktober 2018 af peter lind

 denne side kan måske forklare det bedre end jeg kan. https://da.wikipedia.org/wiki/Absorptionsspektrum


Svar #7
16. oktober 2018 af Dinosaua

Det gør den ikke... Jeg forstår det simpelthen ikke... :(


Brugbart svar (0)

Svar #8
16. oktober 2018 af peter lind


Brugbart svar (0)

Svar #9
16. oktober 2018 af Eksperimentalfysikeren

Hvordan kan det være, at vi ser absorptioslinjer i stjernens spektrum, når atomerne i stjerneatmosfæren emitterer lige så mange fotoner, som de absorberer?

Jeg tror, du kan finde ud af det ved at tænke på, hvilken retning de absorbedere fotoner havde, og hvilken retning de nye fotoner har.


Brugbart svar (0)

Svar #10
17. oktober 2018 af swpply (Slettet)

Solen (og stjerner generalt) kan man (til en god approksimation) betragte som et sortlegeme, dvs. at solen lyser pga. sortlegemestråling. Solens spektrum er altså bestemt ved sortlegemestrålingen. En del af dette sortlegeme spektrum vil dog blive absorberet af de ydreste lag af solen/stjernen, dette absorberet lys vil dog blive genudstrålet ved de samme bølgelængder. Denne proces er i ligvægt, hvorfor at atomerne i solens atmosfære/fotosfære emitterer lige så mange fotoner som de absorberer. Vi vil altså naivt forvente at absorptionslinjerne og emissionslinjerne er sammenfaldende. Hvordan kan det så være at vi observere Fraunhofer spektret når vi ser på lyset fra solen igennem et spektrometer? Forklaringen er ganske enkelt, det genudstrålet lys fra absorptionen er spredt i samtlige retninger, også tilbage i solen. Dermed er intensiteten af emissionsspektret langt LANGT lavere end intensiteten af absorptionsspektret, hvorfor at vi ser absorptionslinjerne (Fraunhofer linjerne) og ikke emissionslinjerne.


Skriv et svar til: fotonenergi

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.