Fysik

Elektricitet

23. oktober 2018 af Jens8999 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Har lige været igennem electricitet. Jeg har dog nogle spørgsmål til nogle begreber som jeg måske ikke helt fuldkommen forstår, men har en idé om.

Spændingsforskel mellem 2 punkter U_AB. Hvad kan der siges om spændingsforskellen mellem 2 punkter?

Altså, det jeg selv forstår er, at spænding er hvor elektroner sidder sammen (i et batteri) og gerne vil væk fra hinanden. Når dette batteri kommer i brug, så falder spændingen i batteriet, fordi at elektronerne har mulighed for at bevæge sig væk fra hinanden.

Det jeg tænker er, at spændingen for batteriet er lavere ved punkt B end ved punkt A, fordi B har en længere afstand end A, og flere elektroner har bevæget sig til punkt B, og derfor er spændingen mindre. Er U_AB spændingsforskellen så: spænding i B minus spænding i punktet A, eller er jeg helt forkert på den?(ret sikker på jeg er). 

Kan se at jeg i mine noter har skrevet at spændingsforskellen  UAB angiver tabet i elektrisk potentiel energi pr. ladning. Så det er den energi som bliver omdannet til f.eks. termisk energi, som er spændingsforskellen?

Indre resistor, hvad kan der siges om den? Er det batteriets resistor? Hvad gør den?

Sådan som jeg har forstået hvad en resistor er: noget der har en resistans/modstand, som sænker elektronernes fart og omdanner kinetisk energi, til f.eks. termisk energi? Er det bare det de gør? Hvordan gør de det? Altså, hvad sker der når farten af elektronerne sænkes?

Hvad kan man sige om polspænding? Jeg tænker at siderne i et batteri åbenbart også har deres egen spændinger? Altså + og -. Dog kender vi også en hvilespænding (U0), men indgår polspændingerne i hvilespændingen eller er de hver for sig? 


Brugbart svar (1)

Svar #1
23. oktober 2018 af mathon

Spændingsforskel mellem 2 punkter UAB = \small \small U_B-U_A\textup{ som er forskellen i elektrisk potentiel energi per ladning}

\small \textup{med enheden }\frac{J}{Coulomb}


Energiomsætning:
                                       \small E_{el}\; \rightarrow \; E_{ter\! misk}

"...hvad sker der når farten af elektronerne sænkes"   \small \textup{str\o mstyrken mindskes.}


Brugbart svar (0)

Svar #2
23. oktober 2018 af mathon

                                       \small \small U_{o}=U_{pol}+R_i\cdot I


Svar #3
23. oktober 2018 af Jens8999 (Slettet)

#1

Spændingsforskel mellem 2 punkter UAB = \small \small U_B-U_A\textup{ som er forskellen i elektrisk potentiel energi per ladning}

\small \textup{med enheden }\frac{J}{Coulomb}


Energiomsætning:
                                       \small E_{el}\; \rightarrow \; E_{ter\! misk}

"...hvad sker der når farten af elektronerne sænkes"   \small \textup{str\o mstyrken mindskes.}

Og når strømstyrken mindskes, så bliver den kinetisk energi omddannet? 


Skriv et svar til: Elektricitet

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.