Matematik

Lineære funktioner

23. oktober 2018 af honbon - Niveau: B-niveau

Jeg har en temarapport om lineære sammenhænge til mandag, man forstår virkelig ikke meningen med det, altså lineære sammenhænge og funktioner generelt.

Nogle der måske kan hjælpe :))


Brugbart svar (0)

Svar #1
23. oktober 2018 af mathon

Hvad er for dig formlen for en ret linje?


Brugbart svar (0)

Svar #2
23. oktober 2018 af mathon

Hvad er lineær regression?

Hvis der er en lineær sammenhæng mellem x og y, hvordan udtrykkes det så matematisk?


Brugbart svar (0)

Svar #3
23. oktober 2018 af AMelev

Du må have fået en opgaveformulering - læg den op og formuler præcist, hvad du ikke forstår og/eller ikke kan besvare.


Svar #4
24. oktober 2018 af honbon

Det jeg ikke forstår er, hvordan jeg skal løse opgaverne generelt, jeg er virkelig på bar bund. Vores lærer er virkelig dårlig til at forklare, ihvertfald så vi andre forstår det...


Brugbart svar (0)

Svar #5
25. oktober 2018 af AMelev

Rapporten skal indeholde

- en oversigt over teorien om lineære funktioner (regneforskrift, betydning af a og b for graf, bestemmelse af a og b ud fra to punkter, proportionalitet, regression og residualplot)
Tag fat i din lærebog og find de enkelte punkter frem - gerne med et eksempel på hver af dem (om ikke for andet, så for din egen skyld)

- mindst to beviser, der er relevante for teorien (skrevet og forklaret med dine egne ord)
Det kunne fx være
Fomlen for a og b ud fra 2 givne punkter (x1,y1) og (x2,y2) 
Grafisk betydning af a og b

- løsning af de følgende fire opgaver (gerne med brug af GeoGebra. Saml i Word.)


Svar #6
28. oktober 2018 af honbon

Jeg mangler nu kun opgave 2, men jeg er hlet væk i den Kan jeg måske få noget hjælp til den?


Brugbart svar (0)

Svar #7
28. oktober 2018 af AMelev

x = antal år efter 2000, så år 2000 svarer til x = 0 og år 2040 svarer til x = 40
f(x) = antal personer i arbejdsstyrken/mio
Model: f(x) = a·x + b (lineær)
Du kender altså to punkter på grafen, så benyt redegørelsen i din rapport om bestemmelse af a og b ud fra to punkter til at bestemme forskriften.

Kan du så selv fortsætte?


Brugbart svar (0)

Svar #8
29. oktober 2018 af mathon

brug

                              \small \begin{array}{|c|c|c|c|c|c|c|} x_1&y_1&x_2&y_2&a=\frac{y_2-y_1}{x_2-x_1}&b=y_1-a\cdot x_1&y=ax+b\\ \hline &&&&&& \end{array}


Skriv et svar til: Lineære funktioner

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.