Matematik

Konvergens

27. oktober 2018 af JensAAAAA (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej SP

Jeg skal vise, at 1/(p+1) + 1/(p+2) ..... 1/((2p)-1)+ 1/(2p) dels er begrænset, dels konverger :-)

Nogen der kan hjælpe med denne opgave?

Svar #1
27. oktober 2018 af JensAAAAA (Slettet)

Jeg har gjort overvejelser om opgaven (herunder samlet dels 1/(p+1) + 1/(p+2) i én brøk, dels 1/((2p)-1)+ 1/(2p) i en brøk)

Brugbart svar (0)

Svar #2
27. oktober 2018 af peter lind

Den forstår jeg ikke. Summen er mindre end p/(p+1) Der er jo p led og så tager du bare og ganger det største led. Det er jo en endelig række så der er ikke tale om nogen konvergens

Svar #3

Måske har jeg udtrykt mig forkert, det lyder, jeg skal vise den er konvergent

Der er tale om en talfølge på formen (a_n) ^inf _n = 1

Svar #4

og p tilhører mængden af naturlige tal 

Brugbart svar (0)

Svar #5

Hvad går mod hvad ?

Svar #6

Opgavefil

Svar #7

Hov, jeg har klokket i det: Her kommer den rigtige fil

Svar #8

Hvor der naturligvis ikke skal stå p = 1, men n = 1

Brugbart svar (0)

Svar #9

Brugbart svar (0)

Svar #10

Det er dog en frygtelig uklar opgave. Hvad har p med  rækken i det indrammede at gøre ?

Rækken 1/(n+1)+1/(n+2)+ ...  1/(n+p) = f(n,p) er ikke hverken konvergent eller begrænset. Er der ikke nogen mere fyldig forklaring

Svar #11

Jeg fik ikke udtrykt mig ordentligt fra start Beklager! Herunder kommer opgaven: 

Brugbart svar (0)

Svar #12

Det er jo det samme billede

Svar #13

Nej, der der ikke. Det sidste billede viser den helt korrekte opgave, hvor p ikke længere er tilstede. p har ikke noget med opgaven af gøre, min fejl i første omgang.

Brugbart svar (0)

Svar #14

Undskyld. Det overså jeg;men der er stadig problemer. Hvis summen skal gå til 1/(2n) er det en endelig række med endelig led så den er endelig. Hvis den skal gå til uendelig er den ikke hverken endelig eller konvergent

Svar #15

Hm, jeg har desværre ikke mere info som dette: Det info, der er nævnt, er hele opgaven 

Brugbart svar (0)

Svar #16

Har du ikke skrevet forkert, For eks. kunne jeg godt tænke mig at der skal stå skiftevis + og minus

Svar #17

Desværre ikke, kunne man forstille sig, der var en fejl i opgaven?

Brugbart svar (0)

Svar #18

Det kan der godt men de er ret usandsynlig

Brugbart svar (0)

Svar #19
27. oktober 2018 af SådanDa

Som jeg forstår det vil du gerne finde grænseværdien for an når n går mod uendeligt?

En god ide er nok at bruge en Riemann sum, lad os følge notationen herfra: https://en.wikipedia.org/wiki/Riemann_sum#Methods:

\Delta x=\frac{1}{n}

Og  x_i^*=\frac{i}{n}

Vi kan så omskrive

a_n=\sum_{i=1}^n \frac{1}{n+i}=\sum_{i=1}^n \frac{1}{1+\frac{i}{n}}\frac{1}{n}=\sum_{i=1}^n \frac{1}{1+x_i^*}\Delta x,

Det er altså en Riemann sum og man har identiteten:

\lim_{n\rightarrow\infty}a_n=\lim_{n\rightarrow\infty}\sum_{i=1}^n \frac{1}{1+x_i^*}\Delta x=\int_0^1 \frac{1}{1+x} \textup{d}x=\log(2)-\log(1)=\log(2)

Svar #20

Jeg har desværre ikke endnu haft om Riemann sum, så det er næppe denne teknik, der skal anvendes :-)

Opgaven ligger under emnet talfølger (sequences)

Forrige 1 2 3 Næste

Der er 47 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.