Fysik

Vakuum

29. oktober 2018 af Asmaa12 - Niveau: B-niveau
Hej har et spørgsmål hvorfor kan man ikke skabe et perfekt vakuum her på jorden?


Brugbart svar (0)

Svar #1
29. oktober 2018 af VietCoungVu

Hvad mener du med at skabe et vakuum på jorden.

Vakuum er et tomt hul, som enten lyn kan skabe(men ikke perfekt). Og Hvis der var et perfekt-vakuum her på jorden, så vil vi mennesker ikke overleve, for så får vi ingen ilt!!!!!

Og jeg ved ikke om man kan skabe et perfekt vakuum på jorden nogensinde!


Brugbart svar (0)

Svar #2
29. oktober 2018 af VietCoungVu

Udryde alle ting der lever her på jorden, måske vil det skabe et perfekt vakuum. Det er kun et teori.


Svar #3
29. oktober 2018 af Asmaa12

Det fordi hvis du tjekker den her link så siger de at det ikke kan lade sig gøre at skabe et perfekt vakumm her på jorden.....også undrede jeg overhvorfor man ikke kan det?
https://da.m.wikipedia.org/wiki/Vakuum


Brugbart svar (0)

Svar #4
29. oktober 2018 af VietCoungVu

Hvorfor spørger du så? Er det ikke logisk at hvorfor man ikke kan skabe et perfekt vakuum på jorden???


Brugbart svar (0)

Svar #5
29. oktober 2018 af VietCoungVu

Åhhh nej, undskyld jeg mente ikke noget ondt om dit spørgsmål. Du spørger hvad du har lyst til, for det kommer ikke mig ved. Meget undskyld for det.

:)


Svar #6
29. oktober 2018 af Asmaa12

Jeg synes ikke jeg forstår det. Kunne du måske sætte med din egene ord hvor det ikke kan lade sig gøre? :)

Svar #7
29. oktober 2018 af Asmaa12

Det okay undskyldningen er godtaget. ;)

Brugbart svar (0)

Svar #8
29. oktober 2018 af SuneChr

Mener du med spørgsmålet, om det er muligt, i et laboratorium, at skabe et vakuum i en beholder, hvor
a l l e  molekyler i beholderen suges ud?


Svar #9
29. oktober 2018 af Asmaa12

Ja fx, og så længe det os svare på hvorfor man ikke kan skabe det perfekte vakuum på jorden. Det nemlig der jeg går i stå.

Svar #10
29. oktober 2018 af Asmaa12

Skal det forstås som i man kan praktisk set ikke skabe det perfekte vakuum her på jorden. Fordi trykket vil kun være væsentligt reduceret i forhold til det omkringliggende tryk? Fx det med pakning af pølser i vakumm.
Er det derfor?

Svar #11
29. oktober 2018 af Asmaa12

Vakuum*

Brugbart svar (0)

Svar #12
29. oktober 2018 af VietCoungVu

Undskyld, men grunden til vi ikke endnu kan skæbe (et perfekt vakuum!, er fordi at vi ikke har teknologien endnu. :)


Brugbart svar (1)

Svar #13
29. oktober 2018 af VietCoungVu

Altså vi har ikke teknologien til at skabe et vakuum ednu.


Brugbart svar (1)

Svar #14
29. oktober 2018 af VietCoungVu

Altså et perfekt vakuum


Brugbart svar (0)

Svar #15
29. oktober 2018 af VietCoungVu

Det er vel svaret på hvorfor:) (fik hjælp af en ven ved navn kassettebånd optager) stil ham spørgsmål, han svarer nok på dem.


Svar #16
29. oktober 2018 af Asmaa12

Hmm Okay. Men det jeg skrev i #10 er det noget jeg bare skal sløjfe væk? :)

Brugbart svar (0)

Svar #17
29. oktober 2018 af VietCoungVu

Ja det synes jeg:)


Brugbart svar (0)

Svar #18
29. oktober 2018 af VietCoungVu

Eller du bestemmer sådan set selv


Brugbart svar (0)

Svar #19
29. oktober 2018 af VietCoungVu

Jeg tror godt man kan skabe et perfekt vakuum på et bestemt område, men vi har ikke teknologien til det, og det kommer vi måske hellere ikke til.

Jeg kunne næsten ikke forstille mig bare ét sted i verden uden et eneste atom overhoved, det er faktisk underligt når man tænker på det.


Brugbart svar (1)

Svar #20
29. oktober 2018 af swpply (Slettet)

Ignorér samtlige svar af VietCoungVu.

Der eksistere intet perfekt vakkum i universet – punktum!

Eet perfekt vakuum er en teoretisk tilstand. At denne teoretisk tilstand ikke er realiserbar i hvort univers er kendt som "the vacuum catastrophe" og det skyldes kort sagt kvantefluktuationer.

Et perfekt vakuum er en tilstand hvor energitætheden er nul. Med andre ord, hvis du har en beholder hvor i der eksitere et perfekt vakuum, så gælder der altså at der i denne beholder hverken eksitere ét eneste atom (eller elektron, neutrino, etc.) eller én eneste foton. Allerede dette bør give en fornemmelse af hvorfor at en sådan tilstand (selv hvis der ikke eksisteret kvantefluktuationer) ikke er mulig at frembringe i et laboratorium her på jorden.

NB. for at give dig en fornemelse af sværhedsgraden af spørgsmålet angående ikke eksistensen af et perfekt vakuum (dvs. en konsistent forklaring af the vacuum catastrophe) så vil et sådan svar hertil automatisk indløse en Nobel pris og en permanent indskivning i historiebøgerne til eftertiden.
      Et sådant svar vil formentligt (man skal aldrig sige aldrig) også inkludere en forenet teori for kvantemekanikken og den almene relativitetsteori – en såkaldt quantum gravity teori.


Skriv et svar til: Vakuum

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.