Studievalg og videregående studie

Gennemsnit

04. november 2018 af LasLas123

Hej.

Jeg går nu i 2.g med et gennemsnit på 8,1 og går og drømmer om at blive læge. Jeg klare det godt i de naturvidenskabelige fag men kæmper en smule med dansk og samfundsfag. 

Er dog bange for at mit gennemsnit i 3.g ikke er højt nok til at jeg kan studere medicin på Aalborg Universitet. Mit spørgsmål til jer er om jeg på en måde kan forbedre mit snit EFTER 3g og søge ind på kvote 1. At studere medicin har været min drøm siden jeg var lille, så det er den eneste fremtidsmulighed i mine øjne.

Hvad kan jeg gøre?


Brugbart svar (0)

Svar #1
04. november 2018 af EnStuderende

Det er ikke muligt at gøre noget ved dit snit, efter du har fået dit eksamensbevis - så giv den en skalle nu, det er det bedste (og nok også eneste) du kan gøre. Se på, hvor dine svagheder ligger i dansk og samfundsfag, og gå metodisk til værks - hvordan kan du forbedre dig? Eventuelt tag en snak med din lærer, så du har noget at gå efter. Det kan sagtens nås endnu.


Brugbart svar (0)

Svar #2
15. november 2018 af MathematicallyIncorrect

Ved du hvad lægeuddannelsen indebærer og er du sikker på linjen? Husk altid at have en plan B ;)


Brugbart svar (0)

Svar #3
15. november 2018 af Dulugtergrimt

Mit gennemsnit lå og rodede nede omkring de 7-7,5, da jeg afsluttede 2.g. Jeg var faldet fra 10,5 i 1.g, og faldet skyldtes et ret stort (fysisk, aldrig skriftligt) fravær i de humanistiske fag. En dag med 2 timers tysk efterfulgt af 2 timers dansk og en times kemi kunne meget hurtigt udvikle sig til kun at indeholde en times kemi for mit vedkommende. Jeg tog mig dog sammen i 3.g, og fik mit snit op, hvor det skulle være, og kom ind via kvote 1. Det var dog også en lidt anden tid, hvor gennemsnittene lå ca. 1 point under, hvor de ligger nu (jeg blev optaget i 2010).

Pointen er, at det gælder om at hænge i, hvis du mener det. Lægeuddannelsen er ikke nødvendigvis hårdere eller finere end mange andre uddannelser, men der er mange om buddet, og man skal altså være en af de få udvalgte ud af et stort ansøgerfelt, for at klemme sig ind. Hvis jeg var dig, så ville jeg gå benhårdt efter at køre mig selv frem i de fag, som jeg afslutter til sommer. Tysk/engelsk osv. Det kan godt være, at humaniora ikke er en stor del af lægestudiet, men det er en (lidt for) stor del af det adgangsgivende gennemsnit, og derfor noget, man må tæske sig igennem. 

Uanset hvad, er gymnasiet og derefter ind via kvote 1 den absolut nemmeste måde, at komme ind på medicinstudiet på. Der er ingen grund til, at satse på, at komme ind ad forskellige omveje, omend det godt kan lade sig gøre.


Skriv et svar til: Gennemsnit

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.