Fysik

luftmodstand

06. november 2018 af Nanna34 - Niveau: B-niveau

hej alle vi skulle udefra grafen konkludere at påstanden som er at luftmodstand er proportional med kvadrat af hastigheden. 

er det der kan sige hvordan plzzzzz


Svar #1
06. november 2018 af Nanna34

#0

hej alle vi skulle udefra grafen konkludere at påstanden som er at luftmodstand er proportional med kvadrat af hastigheden. 

er det nogen der  kan se hvordan plzzzzz


Brugbart svar (0)

Svar #2
06. november 2018 af mathon

I den afbildning er lufmodstanden proportional med hastigheden - ikke med hastighedens kvadrat.


Svar #3
06. november 2018 af Nanna34

#2

I den afbildning er lufmodtanden proportional med hastigheden - ikke med hastighedens kvadrat.

det er fordi jeg skulle skrive hastigheden i kvadrat.


Brugbart svar (0)

Svar #4
06. november 2018 af mathon

OK


Svar #5
06. november 2018 af Nanna34

#4

OK

men hvis du har et bud kan du måske hjælp mig så?


Brugbart svar (0)

Svar #6
07. november 2018 af Eksperimentalfysikeren

Du skal eftervise, at luftmodstanden (som jeg kaldes F) er porportinal med kvadratet på hastigheden v, altså:

F = k*v2

Du afbilder y=F og x=v2 og får y=ax+b. Regressionen viser, at b er tæt ved 0. Den skal faktisk være lig med 0, for der er ingen luftmodstand, når hastigheden er 0, så b's afvigelse fra 0 skyldes måleunøjagtighed. Det kan derfor sandsynliggøres, at y=ax, hvilket stemmer med det søgte, idet y=F, a=k og x=v2.


Svar #7
07. november 2018 af Nanna34

#6

Du skal eftervise, at luftmodstanden (som jeg kaldes F) er porportinal med kvadratet på hastigheden v, altså:

F = k*v2

Du afbilder y=F og x=v2 og får y=ax+b. Regressionen viser, at b er tæt ved 0. Den skal faktisk være lig med 0, for der er ingen luftmodstand, når hastigheden er 0, så b's afvigelse fra 0 skyldes måleunøjagtighed. Det kan derfor sandsynliggøres, at y=ax, hvilket stemmer med det søgte, idet y=F, a=k og x=v2.

jeg troede at a er hastigheden, kan man også sige at det blev bevist efter som at grafen går gennem punktet (0,0)


Svar #8
07. november 2018 af Nanna34

#6

Du skal eftervise, at luftmodstanden (som jeg kaldes F) er porportinal med kvadratet på hastigheden v, altså:

F = k*v2

Du afbilder y=F og x=v2 og får y=ax+b. Regressionen viser, at b er tæt ved 0. Den skal faktisk være lig med 0, for der er ingen luftmodstand, når hastigheden er 0, så b's afvigelse fra 0 skyldes måleunøjagtighed. Det kan derfor sandsynliggøres, at y=ax, hvilket stemmer med det søgte, idet y=F, a=k og x=v2.

hvad betgner b så?


Brugbart svar (1)

Svar #9
07. november 2018 af Eksperimentalfysikeren

En ret linie i et koordinatsystem har, hvis den ikke er parallel med y-aksen, ligningen y=ax+b. Blandt alle disse rette linier er der dem, hvor b=0, som repræsenterer de tilfælde, hvor y er proportional med x. Du søger netop en proportional sammenhæng, så b=0.


Svar #10
07. november 2018 af Nanna34

#9

En ret linie i et koordinatsystem har, hvis den ikke er parallel med y-aksen, ligningen y=ax+b. Blandt alle disse rette linier er der dem, hvor b=0, som repræsenterer de tilfælde, hvor y er proportional med x. Du søger netop en proportional sammenhæng, så b=0.

mange tak!!!!!


Skriv et svar til: luftmodstand

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.