Matematik
komplekse tal
jeg har fået dette spørgsmål: find modulus og argument af -i
hvordan finder jeg modulus af -i?
i min bog står der:
since i^2 = -1, we can think of i as a square roof of -1.
(-i)^2 = i^2 = -1
square root of -1 = i.
jeg forstår det simphelthen ikke :(
Svar #3
23. november 2018 af Line19010
fordi -i = kvardratroden af -1, så er koordinaten (0,-1) på enhedsciklen og så er resultatet 3pi/2 eller??
vil du ikke lige forklare det ?
Svar #4
23. november 2018 af peter lind
kvadratrod(-1) = i og altså ikke -i. Det er rigtigt med koordiaten
Svar #5
23. november 2018 af Line19010
bliver bare forvirret når der i bogen står:
since i^2=-1, we can think of i as a square root of -1. but notice that we also have (-i)^2= -1 and so -i is also a square root of -1. we say that i is the principal square root of -1 and write √-1=1.
??? måske misforstår jeg det bare.
men så er modulus af -i= 3pi/2?
hvordan ved jeg det fra ved at se på enhedscirklen? hvis -i ikke er = √-1? hvor får jeg så koordinaterne fra?
undskyld min forvirring, jeg vil bare virkelig gerne forstå det :)
Svar #6
23. november 2018 af peter lind
22 er 4 så kvrod(4)=2. (-2)2 er også 4; men man siger ikke at kvdrod(4) = -2. Der er altså en tvetydighed. Man har derfor defineret kvadratrod sådan at det altid er den positive løsning, der giver kvadratroden. Så bliver det entydigt. På samme måde har man defineret kvrod(-1) = i
Svar #7
24. november 2018 af SuneChr
# 5
Det komplekse tal,
a + b
hvor a er realdelen og b imaginærdelen,
afbildes i koordinatsystemet, med reel førsteakse og imaginær andenakse, som (a , b) .
Imaginærenheden gange (- 1) er det komplekse tal 0 - 1·
og afbildes i punktet (0 , - 1) svarende til arg = 3π/2 og modulus 1. (Komplekse tal, der ligger på enhedscirkelperiferien har alle modulus 1, svarende til radius.
Svar #8
24. november 2018 af Eksperimentalfysikeren
Ligningen x2 = a har 0 relle løsninger for a negativ, 1 løsning for a=0 og 2 løsninger for a positiv. Kvadratroden af a er udefineret for a negativ. Hvis a er positiv, f.eks. 4, har man 2 valg, nemlig +2 og -2. Da man foretrækker, at kvadratroden er en funktion, har man valgt at funktionsværdien er +2. Man kan vælge, at kvadratroden i stedet skal være en afbildning, hvor billedværdien i stedet er mængden {-2,+2}, men det gør man normalt ikke i dag. Det gjorde man i min skoletid.
I de komplekse tal er situationen en anden. Lader man z gennemløbe enhedscirklen 1 gang rundt, vil w=z2 gennemløbe enhedscirklen 2 gange. Hvis man vil have kvadratroden af w, har man altså 2 kandidater. Da de komplekse tal, i modsætning til de reele tal, ikke kan ordnes, kan man ikke vælge, at det er den "positive værdi", der skal være funktionsværdien. "Positiv værdi" giver ingen mening i de komplekse tal. Derfor kan kvadratroden kun defineres som en afbildning med så i de komplekse tal er kvadratroden af -1 mængden {i,-i}.
Riemann fik den idet, at man kunne forestille sig, at man tog to stykker papir, det ene oven på det andet, og klippede langs den positive del af den reelle akse ind til 0. Derefter limede man de to stykker sammen, så man ved passagen skiftede fra det ene ark til det andet ved passagen af den relle akse og tilbage, når man kom en gang mere rundt. (Det kan ikke lade sig gøre i praksis, for man skal lime to steder, og når man har limet det ene sted, er der ikke plads til den anden limning.) Pladen, de to stykker papir danner, kaldes en Riemannflade.
På siden https://de.wikipedia.org/wiki/Datei:Riemann_surface_sqrt.jpg er der et billede af Riemannfladen. Bemærk, at det er underordnet, hvor snittet lægges, blot det går ind til 0.
Skriv et svar til: komplekse tal
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.