Matematik

Simulering af radioaktivt henfald - koblede differentialligninger

28. november 2018 af will1 - Niveau: A-niveau

Jeg er i gang med at arbejde med koblede differentialligninger og der er taget udgangspunkt i nogle kompartment modeller som er vedhæftet på worddokumentet.

Jeg har indsat et billede af hvordan de 3 grafer burde se ud. Mine 2 første løsninger passer fint men grafen for løsningen til den 3. differentialligning kan jeg ikke få til at give mening.


Brugbart svar (0)

Svar #1
28. november 2018 af peter lind

Jeg kan ikke læse din fil Kan du ikke sende den i pdf format


Svar #2
28. november 2018 af will1

Jo sagtens


Brugbart svar (0)

Svar #3
28. november 2018 af peter lind

Den ser heller ikke rigtig ud.

Hvis  F(t) er en stamfunktion til λ2*N2(t) er N3(t) = F(t) -F(0) Det første led er en stamfunktion men de 2 sidste led har jo intet med stamfunktionen at gøre


Svar #4
29. november 2018 af will1

Forstår ikke helt hvad du mener. Den fuldstændige løsning til N3(t) er korrekt hvis det er det du mener - du kan se alle tre løsninger på det billede jeg har vedhæftet

Svar #5
29. november 2018 af will1

Har et billede her af hvordan graferne burde se ud og hvilke værdier de har brugt

Brugbart svar (0)

Svar #6
29. november 2018 af peter lind


Brugbart svar (0)

Svar #7
29. november 2018 af peter lind

N02 = N03 = 0 så du har reelt at konstantleddet er N03 = 300

Det skulle være -F(0) som jeg skrev dvs

300*λ1λ2/(λ12) *  (1/λ1 -1/λ2)  = 300(1/λ21)/(λ1-λ2)

Din graf viser at kurven går gennem (0, 0) men det kan ikke passe med den konstant


Skriv et svar til: Simulering af radioaktivt henfald - koblede differentialligninger

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.