Matematik

Residualplot?

06. december 2018 af MBMeier - Niveau: B-niveau

Hejsa! Har en opgave der lyder: Lav et residualplot og bestem hvilken af observationerne, der afviger mest fra modellens værdi.
Har vedhæftet et billede af mit residualplot.
Er ret sikker på, at det er kast nr. 2 der afviger mest. Men hvad fortæller tallet 2.-10,16, som er det der står, når jeg holder pilen henover punktet? Og punkterne ligger jo ikke helt tilfældigt om linjen, så er den rigtige graf eksponentiel? 

Vedhæftet fil: Udklip.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
06. december 2018 af AMelev


Du har ret i, at punkterne ikke ligger helt tilfældigt om linjen, men der er ikke en systematisk afvigelse. Desuden er afvigelserne relativt små (i forhold til funktionsværdierne), så den eksponentielle model må siges at være OK.
Hvad tallene betyder, kan jeg ikke lige sige uden at have data og kendskab til værktøjet. Hvilket CAS-værktøj har du anvendt?
2 er nok fordi, du peger på den, -10 er måske residualet? 16 er måske bredden af residualintervallet -8 til 8. 


Svar #2
06. december 2018 af MBMeier

#1


Du har ret i, at punkterne ikke ligger helt tilfældigt om linjen, men der er ikke en systematisk afvigelse. Desuden er afvigelserne relativt små (i forhold til funktionsværdierne), så den eksponentielle model må siges at være OK.
Hvad tallene betyder, kan jeg ikke lige sige uden at have data og kendskab til værktøjet. Hvilket CAS-værktøj har du anvendt?
2 er nok fordi, du peger på den, -10 er måske residualet? 16 er måske bredden af residualintervallet -8 til 8. 

Bruger Nspire, og er selv ret sikker på at residualet er 10,16. (16 er ikke et tal for sig selv). 
Men hvad fortæller residualet så helt præcist?
Det handler om 10 terningeslag med 300 terninger. For hvert slag bliver alle 6'erne taget væk, og så skrives der så, hvor mange terninger der er tilbage. 

Fremskrivningsfaktoren er umiddelbart på 0,87. Så den falder altså med 17% for hvert slag. 


Brugbart svar (0)

Svar #3
06. december 2018 af AMelev

Står der så ikke 2, 10.16 TI arbejder da ikke med decimalkomma?

Kan du lave residualplot direkte i Nspire? 

Residualerne er forskellen på dataværdierne og modelværdierne.
Prøv at lave en liste med x-værdierne L_x:=seq(i,i,1,10), en liste l_y med dine dataværdier og en liste over de tilsvarende modelværdier l_f:=f(L_x).
Plot så (L_x,l_y-l_f)
Hvis du ikke gider det, kan du for tjek af residualet for 2 beregne y- f(2).
 


Brugbart svar (0)

Svar #4
06. december 2018 af AMelev

#2 En smutter: antal 6'ere falder med 13% for hvert af de 10 slag, hvis fremskrivningsfaktoren a = 0.87, men med 17%, hvis a = 0.83 (jeg håber lidt på, at det er det sidste)

Bemærk, at antallet ideelt set skulle falde med 1/6 for hvert slag, da det er sandsynligheden for en sekser, dvs. at a = 5/6 = 0.833.


Skriv et svar til: Residualplot?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.