Matematik

Percentil

06. december 2018 af dolittle - Niveau: B-niveau

Hvad betyder percentil? Jeg har forsøgt at google det, og jeg har fundet flere steder, hvor det nærmest bliver beskrevet som fraktiler, men der står ikke noget om, at de to ord betyder det samme. Er percentil det samme som fraktil? Hvis ikke, hvad er så forskellen?


Brugbart svar (0)

Svar #1
06. december 2018 af oppenede

Dansk: Fraktil
Engelsk: Percentile

Søg efter 'percentile', da du får langt bedre resultater på engelsk.


Svar #2
06. december 2018 af dolittle

#1 Jeg har faktisk også søgt på percentile, men jeg er stadig forvirret. Hvis man går ind på percentile på Wikipedia og derefter klikker på dansk, så kommer man til percentil og ikke til fraktil. Jeg har også forsøgt den store danske (Gyldendal), og det ser ikke ud til, at de opfatter fraktil og percentil som synonymer.


Brugbart svar (1)

Svar #3
06. december 2018 af oppenede

#2 Du har ret #1 skulle have været

Dansk: Fraktil
Engelsk: Quantile


Svar #4
06. december 2018 af dolittle

#3 Det ser meget bedre ud. Så fraktil hedder quantile på engelsk. Men hvad er så forskellen på percentil og fraktil?


Brugbart svar (1)

Svar #5
06. december 2018 af oppenede

Percentiler er vist bare de specifikke fraktiler 0%-fraktil, 1%-fraktil, 2%-fraktil, osv. op til 100%-fraktil.

Ligesom kvartiler er de specifikke fraktiler 0%-fraktil, 25%-fraktil, 50%-fraktil, 75%-fraktil, 100%-fraktil


Svar #6
06. december 2018 af dolittle

Tak for svaret. Nu giver det meget bedre mening.


Brugbart svar (0)

Svar #7
18. juni 2020 af hj5

Tak for forklaringen ;-) Jeg vidste det heller ikke, før jeg endte her.

Svarene er næsten rigtige. Pånær én vigtig detalje:

Er percentil det samme som fraktil? Hvis ikke, hvad er så forskellen?

Nej, det er ikke det samme!

Forskellen er, at ordet "fraktil" stammer fra latin og betyder "brække itu". En "fraktil" tager udgangspunkt i tallet 1, og alle fraktiler er tal mellem 0 og 1. (Man kan ikke være mere end 100 % sig selv - selvom mange sælgere ynder at fortælle dét). En fraktil er et brudstykke af en helhed.

Ordet "percentil" kommer fra per cent - på dansk "procent". Alle percentiler er tal mellem 1 og 100. (Man kan ikke have "halve" procenter, når man snakker om percentiler: Der er 99 lodrette streger, én for hvert heltal, og de inddeler grafen for den kumulative fordelingsfunktion i 100 lige brede skiver).

Jeg har aldrig selv mødt ordet "percentil" i matematikundervisningen på dansk. Her i landet snakker vi om "fraktiler". Det er anderledes i engelsk-talende lande: De kender ikke begrebet "fraktil", men snakker om "percentiles".

Altså: 25-percentilen = 0,25-fraktilen = "den nedre kvartil". Og 68-percentilen = 0,68-fraktilen.

Den sidstnævnte er der ingen der bruger, så den har ikke et "navn". Men ofte har man brug for 10 %, 20 %, 30 %, osv. De kaldes for "deciler" - ordet stammer fra "tiere", på samme måde som "percentiler" stammer fra "hundreder".

De to begreber, fraktil og percentil, er altså det samme fænomen - men tallet foran ordet er enten 100 gange større eller 100 gange mindre end det andet begreb, afhændig af hvilken vej, man oversætter: Decimaltal hører til fraktil-begrebet, mens heltal hører til percentil-begrebet. Og hvis man skriver "10 %", så skriver man et decimaltal... :-)


Skriv et svar til: Percentil

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.