Matematik

Percentil

06. december kl. 21:23 af dolittle - Niveau: B-niveau

Hvad betyder percentil? Jeg har forsøgt at google det, og jeg har fundet flere steder, hvor det nærmest bliver beskrevet som fraktiler, men der står ikke noget om, at de to ord betyder det samme. Er percentil det samme som fraktil? Hvis ikke, hvad er så forskellen?

Brugbart svar (0)

Svar #1
06. december kl. 21:30 af oppenede

Dansk: Fraktil
Engelsk: Percentile

Søg efter 'percentile', da du får langt bedre resultater på engelsk.

Svar #2
06. december kl. 21:44 af dolittle

#1 Jeg har faktisk også søgt på percentile, men jeg er stadig forvirret. Hvis man går ind på percentile på Wikipedia og derefter klikker på dansk, så kommer man til percentil og ikke til fraktil. Jeg har også forsøgt den store danske (Gyldendal), og det ser ikke ud til, at de opfatter fraktil og percentil som synonymer.

Brugbart svar (1)

Svar #3
06. december kl. 21:47 af oppenede

#2 Du har ret #1 skulle have været

Dansk: Fraktil
Engelsk: Quantile

Svar #4
06. december kl. 21:52 af dolittle

#3 Det ser meget bedre ud. Så fraktil hedder quantile på engelsk. Men hvad er så forskellen på percentil og fraktil?

Brugbart svar (1)

Svar #5
06. december kl. 21:58 af oppenede

Percentiler er vist bare de specifikke fraktiler 0%-fraktil, 1%-fraktil, 2%-fraktil, osv. op til 100%-fraktil.

Ligesom kvartiler er de specifikke fraktiler 0%-fraktil, 25%-fraktil, 50%-fraktil, 75%-fraktil, 100%-fraktil

Svar #6
06. december kl. 22:03 af dolittle

Tak for svaret. Nu giver det meget bedre mening.

Skriv et svar til: Percentil

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.