Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)

Diskurs analyse i dansk og biologi

14. december 2018 af ikkegladmata

Jeg skal lave en diskursanalyse i SRP og er blevet lidt i tvivl om hvordan man gør det på den bedste måde. Jeg har to artikler, som jeg undersøge hvordan MFR italesættes i forskellige sammenhænge. Jeg tænker at bruge nodalpunkt, antagonismepar, ækvivalenskæden osv. men hvordan stiller jeg det pænt op i en SRP?


Brugbart svar (0)

Svar #1
14. december 2018 af MaiiDevon

Det er jo meget individuelt, hvornår man synes, en opgave ser "pæn" ud. Er du bange for, at teksten ser for rodet eller tung ud? Eller hvad mener du? :) 


Svar #2
14. december 2018 af ikkegladmata

Jeg er bange for at det jeg skriver bliver for indviklet og for rodet. Jeg plejer altid at have en ide til hvordan man besvare opgaven, så det bliver let at læse, men er i tvivl om hvordan jeg starter spørgsmålet og afslutter. Og er der en rækkefølge der er god at gøre undersøgelsen i?


Brugbart svar (1)

Svar #3
14. december 2018 af MaiiDevon

Jeg synes (det er jo individuelt), at den mest logiske rækkefølge ville være:

1) Nodalpunkt (gerne to, der står i et antagonistisk forhold til hinanden og self er relevante for din problemstilling).

2) Finde ud af hvilke ækvivalens- og differenskæder, der eksisterer i artiklerne. Dvs. hvilke ord, der knytter sig til hvilke nodalpunkter og kigge på ordenes konnotationer (medbetydninger).

3) Finde tekstens flydende betegnere og undersøge hvad der bliver opfattet som entydigt "rigtigt/godt" og hvad, der er "forkert/dårligt".

4) Finde ud af hvilke antagonismer, der findes i teksten.

5) Lave en retorisk analyse - kigge på argument/belæg samt appelformer.

6) Kigge på sproget i artiklerne som modalitet, sætningsstrukturer, retoriske virkemidler fx. billedsprog.

7) Undersøge kommunikationssituationen. 

8) Sidst men ikke mindst ville jeg kigge på, om der er tale om en herskende diskurs (hegemoni) eller en moddiskurs. 

Disse sider brugte jeg, da jeg lavede diskursanalyse i min AT7 (dansk + samfundsfag):

https://www.gymdansk.dk/diskursanalysens-centrale-begreber.html

https://historiskmetode.weebly.com/diskuranalyseskema-centrale-begreber-og-model.html


Svar #4
15. december 2018 af ikkegladmata

Tusind tak! Det hjalp at få det sat op på en anden måde end i bogen :)


Skriv et svar til: Diskurs analyse i dansk og biologi

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.