Debat

IB

16. december 2018 af hejjjjjjjjjj09

Hej! 

Jeg går i 9. klasse, og skal nu til at søge videre. 

Jeg har seriøst overvejet IB (international baccalaureate) men vil gerne lige høre hvilke oplevelser andre har haft, og hvad I har hørt om uddannelsen? 

psssst efter vil jeg gerne studere noget samfundsfagligt såsom antropologi eller noget naturvidenskabeligt såsom kvantefysik, bioteknologi mm.  og så er der selvfølgelig steder hvor det "overlapper" f.eks. filosofi og cognitive science :) 


Brugbart svar (0)

Svar #1
18. december 2018 af bummelumbumbum

IB er en fin uddannelse, men hvis du ønsker at studere i Danmark efterfølgende, skal du være meget opmærksom ift. valg af fag. Hvis du f.eks. gerne vil læse fysik, skal du have haft matematik A, fysik A og kemi B (maths HL, physics HL & chemistry SL), mens at hvis du vil læse filosofi, skal du have haft dansk A, engelsk B, tysk B / begyndersprog A og historie B (Danish HL, English HL, German SL og history SL). Det er ikke muligt at have alle de syv fag på IB, så du kan risikere, at du bliver nødt til at supplere enkeltfag efterfølgende på VUC. På STX er det derimod muligt at have alle de fag.


Svar #2
18. december 2018 af hejjjjjjjjjj09

Argh det havde jeg ikke engang overvejet, for mig var det vigtigste om jeg kunne få nogle fag der virker mere relevante, på den skole der ligger tættest på mig er det muligt at tage 4 HL fag, så jeg tænker at det vil hjælpe lidt på det, ellers kan man jo altid bruge lidt at sin sommerferie på at studere. 

Jeg har fundet en studeretning hvor jeg efterfølgende vil kunne søge ind på alle de danske uddannelser, jeg lige nu kunne være interesseret i, og det burde også være muligt at få disse fag som hhv. HL/SL så det passer med A/B/(C) fagene. 

Planen var egentlig at jeg såvidt som muligt gerne ville studere i andre dele af Europa, evt. Tyskland, Frankrig, Holland, Storbrittanien mv.


Svar #3
18. december 2018 af hejjjjjjjjjj09

Fik lige kigget min liste igennem og for at kunne søge ind på så mange af mine ønskede uddannelser som muligt skal jeg have; 

- Dansk A/HL 

- Kemi A/HL 

- Matematik A/HL 

- Engelsk B/SL 

- Tysk B/SL 

- Fysik B/SL 

og enten idehistorie, historie, samtidshistorie ellers samfundsfag B/SL 

Men jeg tænker at hvis man kan få lov til at vælge 4 A/HL fag kan man jo bare vælge enten tysk, engelsk, fysik, eller en af de historiske/samfundsfaglige på A/HL og så de resterende 3 på B/SL 


Brugbart svar (1)

Svar #4
18. december 2018 af Tqooa

Jeg ved ikke, om det stadig er sådan, men på et tidspunkt var der vist også problemer med at få adgang til  uddannelser i DK med en IB, fordi omregningen af karakterer var meget ufordelafgtig. Det ville særligt være et problem, hvis du gerne vil ind på fx cognitive science, der jo har en meget høj adgangskoefficient. Prøv at google.


Brugbart svar (0)

Svar #5
22. december 2018 af bummelumbumbum

#3

Når man har 4 HL, har man kun 2 SL. Man kan ikke få i alt 7 fag på IB.

Hvis du vil læse (kvante)fysik, skal du have haft fysik A.

Hvis du gerne vil på IB, må du leve med, at du ikke kan få alle de fag, som du måske kommer til at få brug for. I udlandet er der dog generelt slet ikke de samme krav til specifikke fag, som der normalt er i Danmark. Da jeg overvejede at læse i Tyskland, var der i hvert fald mange uddannelser hvor man slet ikke behøvede at have haft nogle bestemte fag, og når der endelig var specifikke krav til valg af fag, så var det meget begrænset (f.eks. skulle man have haft fransk A for at læse fransk). Der er dog krav til dine sprogevner: For at læse i Tyskland/Frankrig/Holland, skal du selvfølgelig tale tysk/fransk/hollandsk på højt niveau, ved mindre du søger ind på en uddannelse, hvor al undervisning foregår på engelsk.


Svar #6
22. december 2018 af hejjjjjjjjjj09

Det giver alt sammen god nok mening, og på Nyborg Gymnasium kan man Altså godt få 3 SL og 4 HL :)

Brugbart svar (1)

Svar #7
23. december 2018 af Smut1

#2 Og selvom udannelsesstedet siger, at de udbyder en bestemt "studieretning", kan det være en god ide at se, hvornår denne sidst har været oprettet. Med andre ord, hvornår har nogen sidst haft en sammensætning af de (fire hoved-) fag, du godt kunne tænke dig?


Svar #8
23. december 2018 af hejjjjjjjjjj09

Det siger de sådan set heller ikke... Jeg mente at jeg har fundet en STX studieretning som åbner op for omkring 10 forskellige uddannelser jeg er yderst interesseret i. Denne studieretning kan jo overføres på hhv. HL/SL ved IB så man opnår en ens sammensætning af A/B/C-fag og HL/SL-fag og dermed kan søge ind på de samme uddannelser man ville have kunnet hvis man tog STX i stedet for IB :) 


Skriv et svar til: IB

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.