Engelsk

Korrekt eller ik

18. december 2018 af TGGYM - Niveau: A-niveau

Lige hurtigt spørgsmål da jeg er i tvivl guysss. Siger man - When social studies makes you fall asleep eller when social studies make you fall asleep? 

Jeg har markeret det sted hvor jeg er i tvivl. Tak venner


Brugbart svar (1)

Svar #1
18. december 2018 af hejjjjjjjjjj09

social studies omtales som 3.p.e. (he, she, it* - is) fordi der er ejefald ved 3.p.e. på engelsk skal man tilføje et "s" altså "makes" og ikke "make" 

Den danske version af "it" ville være den/det i dette tilfælde ville vi danskere omtale social studies/samfundsfag/sociologi/lign. dom værende det

Eksempel: 

Hvad syntes du om samf? 

Det er røvsygt. 


Brugbart svar (1)

Svar #2
18. december 2018 af Stygotius

Det er desvære forkert hvad der står i #1.

"Social studies" er flertal, og det skal derfor hedde "make you fall asleep".

Alt det med ejefald er blot noget uforståeligt sludder.


Brugbart svar (0)

Svar #3
18. december 2018 af hejjjjjjjjjj09

Forskellen er vel egentligt hvorvidt man snakker om faget som f.eks. kunne oversættes til samfundsfag ELLER om social studies som værende et studie emne såsom kristendomskundskaber altså ikke bare kristendom? 

(det var et kvalificeret bud her fra folkeskolen af :)) 


Brugbart svar (0)

Svar #4
18. december 2018 af Stygotius

Jeg forstår godt hvad du taler om, og det er vældig godt set, men det er en ret avanceret diskussion, som sikkert kun nogle få kan følge med i. 


Brugbart svar (0)

Svar #5
18. december 2018 af Tqooa

Hej Stygotius,

er i denne sammenhæng enig i, at det "social studies" er flertal, og at det følgeligt skal være "make". Men hvad med et fag som "mathematics"? Her er det mindre klart, om det er tale om ental eller flertal. Eller hvad siger du?


Brugbart svar (1)

Svar #6
19. december 2018 af Stygotius

Jeg siger at ord som "mathematics"  -  "ethics" (etik)  -  metaphysics" og lign. forbindes mned ental når talen er om faget som sådan og med flertal  når det drejer sig om udslaget af faget, -eller om selve aktiviteten.

Eks:

"I find that physics is very boring" (faget)  -men

"politics (når man praktiserer politik) ruin people's character"   og

"Social studies demand great interest and an open mind". 


Brugbart svar (0)

Svar #7
19. december 2018 af Tqooa

Tak for svaret!


Brugbart svar (0)

Svar #8
19. december 2018 af Stygotius

Selv tak, -any time.


Brugbart svar (0)

Svar #9
19. december 2018 af Bibo53

Jeg mener, at mathematics er ental. For eksempel:

"Mathematics requires more precision than everyday speech."


Brugbart svar (0)

Svar #10
19. december 2018 af hejjjjjjjjjj09

Jeg ville umiddelbart være enig med #9, men igen handler det vel om hvorvidt man vælger at se ordet mathematics som værende et emne eller et enkelt fag, derfor vil jeg også siger at man sagtens kan argumentere for hvorvidt ordet kan opfattes som værende begge alt efter ørene der lytter. 


Brugbart svar (0)

Svar #11
19. december 2018 af Stygotius

Næ, det har intet at gøre med "hvordan ørerne lytter".

Man kan give en objektiv forskel på hvordan ordet skal opfattes,. ....som beskrevet i #6. 

#9

Du må da gerne være enig med lige hvad du vil. Det ændrer ikke noget.


Brugbart svar (0)

Svar #12
19. december 2018 af Bibo53

#11 Skal jeg forstå det sådan, at du er uenig med #9? Jeg vil ikke påstå, at jeg er ekspert i engelsk, men jeg har taget citatet fra Wikipedia, der plejer at have et højt niveau. Se https://en.wikipedia.org/wiki/Mathematics#Notation,_language,_and_rigor

Kan du give et eksempel, hvor mathematics anvendes i flertal? Jeg har selv søgt på nettet uden at finde noget.


Brugbart svar (2)

Svar #13
19. december 2018 af Stygotius

Læs #6 igen.

Wikipedia er jo ikke ligefrem nogen ufejlbarlig kilde.

Eksempler på steder hvor ordet "mathematics" skulle have været forbundet med flertal er:

"Mathematics (is) are esential..."  og  "Applied mathematics (has) have led to..."

Sætningen sammesteds "In English the noun mathematics takes a singular noun"  er simpelthen ikke rigtig.

Oxford Dictionary har disse definitioner:

1 Usually treated as singular: The abstract science of number, quantity, and space

2 Often treated as plural: The mathematical aspects of something

Det svarer vel meget godt til min forklaring i #6.


Brugbart svar (1)

Svar #14
19. december 2018 af Bibo53

Tak for svaret.

Det er korrekt, at Wikipedia ikke er en ufejlbarlig kilde. Det er nemt at finde fejl, hvis man går til et eksotisk emne eller et lille sprogområde. For eksempel skal man passe på ikke at tage alt for gode varer, der kommer fra den danske afdeling af Wikipedia. Men går vi til den engelske udgave, og holder vi os til emner, hvor der er mange bidragydere (og som ikke er kontroversielle og hvor der er en objektiv sandhed), så ser det helt anderledes ud. I artiklen om mathematics kan jeg ikke finde nogen matematiske fejl.

Jeg har slået mathematics op i Webster's Encyclopedic Unabridged Dictionary of the English Language:
1. (construed as sing.) the systematic treatment of magnitude, relationships between figures and forms, and relations between quantities expressed symbolically.
2. (construed as sing. or pl.) mathematical procedures, operations and properties.


Brugbart svar (0)

Svar #15
19. december 2018 af Stygotius

Tja, det er jo præcis som jeg sagde.

Nu skal man lige huske at Webster er amerikansk, ikke engelsk.


Skriv et svar til: Korrekt eller ik

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.