Fysik

Parallakse

12. januar 2019 af Stevenfeldt - Niveau: A-niveau

Jeg forstår godt, at afstanden til en nær stjerne kan findes med parallaksen og simpel trigonometri. Parallaksen kan bestemmes ud fra den tilsyneladende positionsændring af stjernen i forhold til fjerne stjerner, observeret med 6 mnd mellemrum fra jorden. 

Mit eneste spørgsmål går ud på, helt lavpraktisk: hvordan findes denne vinkel, altså parallaksen ud fra positionsændringen? Hvordan oversættes positionsændringen til en vinkel?   


Brugbart svar (1)

Svar #1
12. januar 2019 af AngelOneOne

Hej,

Når du måler parallaksen, gør du det i buesekunder fordi stjernernes bevægelse er så minimale at det ikke giver mening at bruge grader. Et buesekund er lig med 1/3600 grad, eller hvad der svarer til 1/1.296.000 af en komplet cirkel. Ved at iagttage en stjernes tilsyneladende bevægelse fra når Jorden er på den ene side af Solen, til den er på den anden, så kan du måle altal buesekunder. Dermed kan du også fastslå antal grader på vinklen mellem stjernen og Jordens to målepunkter.

Parallakser danner en ligevinklet trekant, med Solen midt på den korteste side, og du har dermed vinklen på alle tre vinkler i trekanten. Afstanden mellem Jordens to yderpunkter kender du også (2 AU), og så har du hvad du skal bruge for at bestemme afstanden til stjernen. Dermed kender du også afstanden til midten af den korteste side (1 AU) og du kan tegne en linje fra Solen til stjernen og dermed få en retvinklet trekant du kan regne på.

Læs evt. her, for at læse en nærmere beskrivelse og beregningseksempler på hvordan man gør rent praktisk: http://astronomi.androide.dk/?page_id=1319

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #2
12. januar 2019 af Stevenfeldt

Du remser meget fint alt op, hvad jeg allerede ved. Jeg mangler stadigvæk svar på spørgsmålet. Hvordan måles parallaksen? Hvad mener du med "ved at iagttage den tilsyneladende bevægelse kan du måle antal buesekunder" - hvordan? Hvordan måler jeg antal buesekunder? Beregningseksemplet giver heller ikke svar. Hvordan måles eller bestemmes parallaksen? Er det med et instrument der måler vinklen mellem en vandret linje til fjerne stjerner og den stjerne man er interesseret i eller hvordan?  


Brugbart svar (1)

Svar #3
13. januar 2019 af AngelOneOne

Hej,

Har du læst den side jeg refererer til? Tror du kun har skimmet den... Den forklarer fint hvordan et objekt skifter dets tilsyneladende position på himlen, ved at illustrere dette med brug af to blyanter. Når Jorden bevæger sig rundt om sin bane, skifter Jordens perspektiv til de statiske objekter som stjernerne er. Fra Jorden ser det dog ud som om de bevæger sig. Forskellene er så små at du ikke kan se det med det menneskelige øje, men tilgengæld, kan teleskoper måle forskellen, fordi de er mange millioner (hvis ikke milliarder) gange mere præcise end dine øjne.

Du altså tage et billede af et kendt udsnit af himlen den 1 juni og så tage et billede af samme område den 1. december. Hvis du lægger disse oven på hinanden, kan du se at nogle af stjernerne har bevæget sig på billede 2  i forhold til deres positioner på billede 1.. Nogle meget og andre lidt (afhængig af deres afstand).

Da du kender hvor stort område af himmelkuglen hele billedet dækker, kan du også beregne hvor mange grader (eller buesekunder som jo er 1/3600 del af en grad) hele billedudsnittet dækker... Når du ved det, kan du også beregne hvor mange grader eller buesekunder en milimeter på billedet svarer til (du opstiller altså et forhold mellem hele himmelkuglens 360º og hvor meget af de 360º som dit billedeudsnit dækker) - Resten er simpel matematik... Mål og beregn.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #4
15. januar 2019 af Stevenfeldt

Tak skal du have :)


Skriv et svar til: Parallakse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.