Studievalg og videregående studie

Hvad kan man tjene hvis man har kandidat i...

16. januar 2019 af erns

Jeg ved godt at der findes statistiker på nettet omkring hvad forskellige kandidater tjener men det er jo overordnet f.eks. hvis man kigger på læge løn så dækker den over alle læger og f.eks. ikke kun de praktiserende læger. Jeg vil så høre om der nogen herinde der ved hvad følgende kandidater tjener, både startløn og løn efter 10 år:

Anæstesilæge 

Praktiserende læge med egen klinik 

Tandlæge med egen klinik 

Farmaceuter (farmaceutisk videnskab - cand.pharm.sceint)


Brugbart svar (0)

Svar #1
16. januar 2019 af EnStuderende

Vil lige nævnte at kandidaten farmaceutisk videnskab på KU IKKE giver adgang til at blive farmaceut bagefter, men derimod forskning i farmakologi.


Svar #2
16. januar 2019 af erns

Det vidste jeg faktisk ikke! men ved du så hvad de tjener? 


Brugbart svar (0)

Svar #3
16. januar 2019 af EnStuderende

Uddannelsen er så ny, at der ikke er indsamlet data for den endnu. Desuden er det meget forskelligt fra job til job - der er stor forskel på, om du arbejder i industrien eller ved universitetet f.eks.


Brugbart svar (1)

Svar #4
16. januar 2019 af Skaljeglavedinelektier

Jeg bliver så ked af det, når jeg læser og hører om folk, der gerne vil være læger på baggrund af penge og/eller prestige. 


Brugbart svar (0)

Svar #5
16. januar 2019 af DrNielsen

Som #4 skriver er det en fundamentalt forkert tilgang at vælge medicin grundet løn. Det kan godt være at vi har en høj livstidsindkomst, men vi kommer den ondelynemig også til at arbejde for det. Det ville være uklogt at begynde at regne timelønnen ud hvis man gerne vil tjene penge.


Brugbart svar (0)

Svar #6
16. januar 2019 af sm26

#4 Hvad er i vejen med at læse til læge pga. pengene? Jeg tvivler, studiet ville være så populært, som det er, hvis læger tjente en middelindkomst. Desuden skal man jo læse noget, som man interesserer sig for. Nogle interesserer sig for penge. Det er jo bare fornuftigt at vælge et studie, hvor man kan få et stabilt job efterfølgende med en lovende løn, der sikrer én fra "underklassen".

Derudover gør man (forhåbenligt) sit job ordentligt, selvom man har påtaget sig det for pengenes skyld.

Ikke ment provokerende dog.


Brugbart svar (1)

Svar #7
16. januar 2019 af Skaljeglavedinelektier

Der er intet objektivt i vejen med at tage en uddannelse mhp. økonomi. Det er udelukkende min personlige holdning. Det er svært at spå om indkomsten spiller en rolle ift. optaget - sygeplejerske og pædagog udannelserne er jo også utroligt populære uden at de har en specielt høj løn, selvom de selvfølgelig også har en kortere uddannelse. 

Jeg er helt enig i, at man skal have sin hjerne med ved uddannelsesvalg både ift. indkomst og arbejdsløshed, men jeg synes, det er vigtigt også at huske at have hjertet med. Det er en lang og hård vej at blive speciallæge (6 år medicin, 1 år KBU, 1 år introstilling efterfulgt af 4-5 år med hoveduddannelse), og man kommer til at skulle håndtere sårbare og skrøbelige mennesker, både fysisk og psykisk, og der tror jeg, man (kan) kommer til kort, hvis ens overvejende motiverende faktor er penge. Foruden vil man i mange specialer have skæve arbejdstider. 

Det jeg blot mener er, at der er mange dimensioner i en uddannelse og væsentligt flere dimensioner end, hvad man blot kan trække ud fra en statisk omkring løn. 


Brugbart svar (1)

Svar #8
16. januar 2019 af ringstedLC

Der er mindst fire mandag morgener mellem hver lønningsdag...


Brugbart svar (4)

Svar #9
16. januar 2019 af DrNielsen

Det der er forkert er den drivkraft der ligger bag. Som mediciner skal man brænde for sit fag. Jeg nægter simpelthen at tro på at man bliver en god læge hvis man har valgt det for pengenes skyld. Man skal gøre det i troen på at man kan hjælpe andre. At have med mennesker at gøre på det allermest basale plan, at skulle fortælle dem at de skal dø, at redde dem fra et svært traume - det bliver man ikke god til hvis ikke man brænder for sit fag. Jeg har ikke en eneste studiekammerat der gør det for pengene. Og når jeg er læge om et halvt år håber jeg for alt i verden at jeg ikke skal arbejde sammen med en der er mere forblændet af penge og prestige end behovet for at hjælpe andre mennesker. Så når du siger at du tvivler på at studiet havde været populært uden lønchecken er der to problemer; man kan vælge mange andre veje der giver en bedre løn(berenget på timer) og mange af os ville stadig vælge arbejdet om så det kun gav det halve. Forstå mig ret - vi klager ikke over lønnen - Jeg kender bare ikke nogen den er en drivfaktor for.

Og hvis man interesserer sig for penge, så kan jeg virkelig ikke se hvad det har med humanbiologi at gøre. Så forstår jeg ikke hvorfor man ikke vælger økonomi - som beskæftiger sig med penge.

Så no offence - for jeg aner ikke hvem du er. Men hvis du vælger at gå den vej som jeg har gjort - så håber jeg ikke vi bliver kolleger. For jeg er overbevist om at langt de fleste læger er drevet af alt andet end penge og prestige. Og jeg er overbevist om at det er disse ildsjæle som bliver dygtigst :-)


Svar #10
17. januar 2019 af erns

Jeg synes lidt at mit spørgsmål er blevet fordrejet og vi er havnet i en anden diskussion. Jeg har lige noget som jeg burde havde skrevet i spørgsmålet og det er at jeg brænder for biologi og kemi. Når det er så sagt så er jeg ligeglad om jeg ender som læge eller farmaceut så længe der er biologi og kemi ind over det. Og hvis jeg så kan se den ene kandidat tjener langt mere over den anden så vælger jeg da den kandidat der tjener mest for alle de fire kandidater som jeg har nævnt har masser af biologi og kemi. 


Brugbart svar (0)

Svar #11
17. januar 2019 af sm26

Det må du undskylde "erns" :/ PS: Respekterer stadig jeres holdninger, hvis I blev fornærmet.

Her er forresten et link til lønninger for forskellige jobs. Ved ikke ok du kan bruge det dog... http://www.lonstatistik.dk/


Brugbart svar (0)

Svar #12
24. januar 2019 af guzbak

Lægevejen er lang, og det kræver en del år, før man bliver speciallæge og faktisk får en "god" løn.
Hvis du er god til matematik og gerne vil have en høj startløn med det samme, kan du undersøge mulighederne for forsikringsmatematik.

Ellers ville det nok være tandlægebranchen som er vejen frem, hvis økonomien spiller en større rolle.

- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Skriv et svar til: Hvad kan man tjene hvis man har kandidat i...

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.