Biologi

Perifer modstand???

20. januar 2019 af jba1 - Niveau: B-niveau

Okay, i min biologibog står der at under fysisk arbejde stiger CO2 niveauet i blodet, og derved kan kemiske forbindelser få de glatte muskler til at slappe af i blodkarvæggene. Derfor skulle de arbejdende muskler få mere blod tilført. Men før at den perifere modstand bliver øget, skal disse muskler vel være kontraherede? Er det mig der misforstår alt fuldstændigt?


Brugbart svar (0)

Svar #1
22. januar 2019 af guzbak

Kan du lige skrive sætningen ud fra bogen som den står, og fortælle om dit emne?

- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Brugbart svar (0)

Svar #2
28. januar 2019 af DrNielsen

Du får den lige i korte træk: Under arbejde frigives adrenalin som virker på både alfa og beta adrenerge receptorere. Affiniteten er størst over for beta receptoren der i muskelvæv virker dilatatorisk. Til gengæld er responset på alfa receptoren stærkere. Derfor bliver nettoproduktet at kar trækker sig sammen. Det er kontraintuitivt - eller er det? Når en muskel arbejder giver det mening at der skal bruges et stort flow af ilt. Og det kommer der faktisk også. En række metabolitter fra arbejdende væv virker nemlig kar-dilatatoriske. Eksempelvis NO. Vi har altså nu to - tilsyneladende modstridende - responsor. Men det giver faktisk mening! For til et højt flow kræves nemlig også tryk. Det tryk skabes på grund af den perifære modstand som adrenalin medierer på ikke arbejdende væv. Og det arbejdende væv - ja det får et øget flow af blod. Dermed 'spildes' der ikke flow i ikke-arbejdende væv :-)

Dette er den meget simplificerede udgave, men jeg tænker den illustrerer principperne godt :-) 


Skriv et svar til: Perifer modstand???

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.