Samfundsfag

Hvorfor er solceller så dyre?

21. januar 2019 af MinoDino - Niveau: 8. klasse

Hej derude!

Jeg er igang med en projektopgave, hvor jeg gerne ville fortælle blandt andet hvad vedvarende energi gør godt for os mennesker og hvordan det kan være med til at "bremse" global opvarmning. Mit problem er, at jeg ikke ved hvorfor ting som bla. solceller er så dyre (nu nævner jeg solceller, da det er det man hører mest om) og kunne man i princippet ikke sætte prisen ned på det? Jeg ved godt det måske er lidt komplekst, og at man ikke "bare" kan fjerne noget fra den ene side, da der skal være en balance.

Kan nogle mon forklare mig hvorfor det er så dyrt og og hvorfor man i princippet ikke sænker prisen?


Brugbart svar (1)

Svar #1
21. januar 2019 af rouk0002

Jeg har arbejdet med det projekt før. De er dyre, fordi at selve cellen bruger man penge på til kunne få den bygget den. Det er også en ting, som gør elektriciteten billigere for os. Heller at købe en solcelle, som er dyr, hvor jeg spare penge på end at bruge en masse af penge på elektricitet, hver tredje måned. 

Har du forstået det? Hvis der er andre spørgsmål så sig til jeg har arbejdet med den projekt før?


Brugbart svar (1)

Svar #2
21. januar 2019 af rouk0002

På samme tid så forurener den ikke. Det er noget der hjælper på mange punkter.


Brugbart svar (1)

Svar #3
21. januar 2019 af ringstedLC

"Man" sænker sandelig da også prisen. Siden de første solceller kom på markedet, er prisen blevet meget lavere. Men det er dyrt at få dem monteret, så de skal holde længe i alt slags vejr og være af den bedste slags for at lave mest mulig strøm ud af den ringe mængde sollys som vi får.


Brugbart svar (1)

Svar #4
21. januar 2019 af rouk0002

Det har været forskelligt siden den opstod til nu. Når der er så mange folk der køber dem så falder priserne. Men når det gør det så forventes der også et godt kvilitet. Men det vil slet ikke betyde at solcellerne ikke er dyrer, de er dyrer, men priserne har faldet og stegt sidst i 2015. Hvis man gerne vil have en solcelle med godt kvalitet, så skal man logisk nok betale for den.


Svar #5
22. januar 2019 af MinoDino

Hvis man ser bort fra at at det koster noget at få dem monteret er de så dyre? Er de fx fyre at fremstille?

Er det grundlaget for hvorfor vedvarende energi som regel er dyrt? 


Brugbart svar (0)

Svar #6
22. januar 2019 af rouk0002

Det er meget dyrt, den billigste solcelle koster 50.000kr per 10 kvadratmeter. Så må du så tælle hvor meget det vil koste hvis de skal have et par på forskellige retninger, til at kunne stå mod solstrålingen.
 


Skriv et svar til: Hvorfor er solceller så dyre?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.