Fysik

Strømstyrken af en stråle af protoner med en given intensitet

21. januar 2019 af iliojacobsen - Niveau: A-niveau

Hej, jeg har et spørgsmål vedrørende en opgave, der lyder som følger:

"Ved produktion af 201Tl ved en cycklotron beskydes et target af naturligt tallium med en stråle af protoner med intensiteten 5,6·1011 s-1.

a) Beregn strømstyrken i strålen."

Jeg stiller blot spørgsmålet for at sikre mig, at jeg ikke er helt på afveje.. Jeg kender en protons ladning (1,6021·10-19 C) og jeg kender samtidig intensiteten i s-1, men jeg kender ikke antallet af protoner; kun intensiteten. Kan jeg så stadig beregne strømstyrken ved formlen I = q/Δt, hvor Δt så her er 5,6·10-11 s, fordi dette er den tid det tager for en enkelt proton at bestråle talliummet, eller skal det gøres på en anden måde, fordi dette så ikke er intensiteten af strålen i en helhed?


Brugbart svar (1)

Svar #1
21. januar 2019 af peter lind

Intensiteten er antal protoner pr:sek så I = 1,6021·10-19 C*5,6·1011 s-1 så passer også enhederne bedre


Svar #2
22. januar 2019 af iliojacobsen

Ahh ja, det er naturligvis det samme. Tak :-)

Brugbart svar (0)

Svar #3
22. januar 2019 af mathon

\small \begin{array}{lrclclcl} \textup{Str\o mstyrke:}&I&=&\textup{intensitet}\cdot\textup{ enhedsladning}\\\\ &I&=&\left ( 5.6\cdot 10^{11}\; s^{-1} \right )\cdot \left ( 1.6021\cdot 10^{-19}\; C \right )&=&8.972\cdot 10^{-8}\; A&=&89.72\; nA \end{array}


Skriv et svar til: Strømstyrken af en stråle af protoner med en given intensitet

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.