Matematik

Sandsynlighedsregning

24. januar 2019 af MetteN80 - Niveau: B-niveau

Jeg har brug for lidt hjælp til følgende opgave:

I almindelig poker skal man have fem kort på hånden. Kortene trækkes tilfældigt fra bunken. Bestem følgende: 
1)    Hvor mange forskellige ”hænder” kan man få, som består af fem kort? 
2)    Hvad er sandsynligheden for en royal straight flush (altså fem kort i samme farve bestående af 10-knægt-dame-konge-es) i første hug? 

Svar:

a) cNr(52,5)

b) Jeg gå ud fra at mønsteret og farven skal være den samme i opgaven? men jeg er usiker på hvilken en af mine metoder der er rigtige.

cNr(13,5)/cNr(52,5)

eller

cNr(4,1)* cNr(13,5)/cNr(52,5)

På forhånd tak.


Brugbart svar (0)

Svar #1
24. januar 2019 af PeterValberg

af alle mulige "poker-hænder", du kan få, er der kun fire,
der er en Royal Straight Flush (hhv hjerter, ruder, spar eller klør E-K-D-Kn-10)
så sandsynligheden må vel være 4/K(52,5)

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Brugbart svar (0)

Svar #2
24. januar 2019 af AMelev

Ingen af dem.
Jeg går ud fra, at fx cNr(52,5) er CAS-sprog for K(52,5), men hvis det er TI-Nspire, du bruger, hedder den nCr.
k(52,5) er ganske rigtigt antal mulige.

Der er 4 muligheder for royal straight flush, idet du kan få den i enten spar, hjerter, ruder eller klør, så antal gunstige er 4.

K(13,5) angiver antal måder, du kan få 5 i en bestemt farve, fx 5 spar, mens K(4,1)·K(13,5) angiver antal måder, du kan få 5 i samme farve (5 spar eller 5 hjerter eller 5 ruder eller 5 klør).


Svar #3
24. januar 2019 af MetteN80

Det var min fejl mht cnr og ncr :-)

Ja det er rigtigt mht at der er 4 muligheder mht royal straight  og det svare til ncr(4,1) for man skal udvælge en af 4 mulige og det kan gøres på 4 måder (så jeg fjerner ncr(13,5) fra tælleren). Man skal man ikke inkludere K(52,5) = 2.598.960 ved at sige 4/K(52,5) for ellers er det meget sandsynligt at få royal straight i poker (ca. 8% med 4/52).


Brugbart svar (0)

Svar #4
24. januar 2019 af PeterValberg

4/K(52,5) = 4/2598960 ≈ 0,000002

må være sandsynligheden for en Royal Straight Flush
- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Brugbart svar (0)

Svar #5
24. januar 2019 af AMelev

#3 Generelt gælder i et symmetrisk sandsynlighedsfelt (U,p), at sandsynligheden for en hændelse H er
P(H)=\frac{\textup{antal\: elementer\: i\: H}}{\textup{antal\: elementer\: i\: U}}= \frac{\textup{antal\: gunstige}}{\textup{antal\: mulige}}

Antal mulige havde du bestemt i a) til K(52,5), så det er den, du skal dividere med, som du også gjorde i de to oprindelige forslag - i dem var det kun antal gunstige, der var forkerte.


Skriv et svar til: Sandsynlighedsregning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.