Fysik

Motor

18. februar 2019 af Mathnerdsx - Niveau: A-niveau

Hej, jeg skal til at købe en DC motor, men ved ikke helt hvilke krav jeg har til motorens "torque". Derfor tænker jeg, at lave lidt beregninger før jeg køber min DC motor.

Jeg tænker, at den "bil" jeg vil bygge kommer til at veje omkring 5kg. Dernæst har den 4 dæk, så vægten forhåbentligt bliver fordelt ligeligt. Nu til det egentlige spørgsmål. Hvis jeg skal beregne intertimomentet for hvert dæk på bilen, skal jeg så ligge den samlede vægt på bilen til på hvert dæk? ... Håber i forstår spørgsmålet :^)


Brugbart svar (0)

Svar #1
18. februar 2019 af Eksperimentalfysikeren

Jeg formoder, du ønsker at beregne, hvor stort kraftmoment, du har brug for, for at kunne give bilen en bestemt acceleration. Du skal så bruge et kraftmoment (engelsk: torque) for at accelerere dækkene og en kraft, F, for at accelerere hele bilens masse (inklusiv massen af dækkene). Når du har dækkenes radius, R, kan du finde dette kraftmoment af F*R, altså M=4*Mdæk+F*R.


Svar #2
19. februar 2019 af Mathnerdsx

Hmmmm, har du evt. et link til hvor man kan læse om det? Jeg har ikke kunne finde nogle matematik model so far..


Skriv et svar til: Motor

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.