Matematik

Hjælp med at bestemme a ud fra en graf

21. februar 2019 af Amalie1234324 - Niveau: B-niveau

Hej igen. Jeg ved hvordan man finder a ud fra to punkter, men kan ikke finde ud af at bestemme a ud fra grafen. Jeg har vedhæftet grafen. Og det skal siges, at det er en eksponentielfunktion

Vedhæftet fil: hjælp med opgaven.PNG

Svar #1
21. februar 2019 af Amalie1234324

Jeg kigget forkert jeg skal ud fra grafen bestemme fordoblingskonstanten :) og det har jeg svært ved


Brugbart svar (0)

Svar #2
21. februar 2019 af SuneChr

Så vidt man kan aflæse (0 , 2) , millimeterpapiret "flimrer" lidt, skal man, for at bestemme
fordoblingskonstanten, finde den værdi for x der gør funktionsværdien dobbelt så stor.
Da f (0) = 2 skal vi finde et x0 så f (x0) = 2·2 = 4.
Fordoblingskonstanten er da  x0 - 0 = x0


Svar #3
21. februar 2019 af Amalie1234324

okey tak. Det gav god mening. Men kan du også hjælpe med at forklar hvordan man finder nulpunkterne for en ligning, når den ikke er et andengradspolynomium. Jeg ved hvordan man finder nulpuntkerne for en andegradspolynoim (finder diskriminanten...), men ved ikke hvordan nulpunkterne for en normal ligning findes. Hvis jeg isolere x i en normal ligning, så får jeg kun 1 løsning. Hvordan får jeg den anden


Brugbart svar (0)

Svar #4
21. februar 2019 af ringstedLC

Hvis du med en normal ligning mener en 1. gradsligning, skal du ikke lede efter flere løsninger.

En n'te grads ligning har højest n løsninger.

En funktions nulpunkt(er) beregnes ved at løse f(x) = 0.


Svar #5
22. februar 2019 af Amalie1234324

okey tak, så en 1 gradsligning har kun 1 løsning? 


Brugbart svar (1)

Svar #6
22. februar 2019 af SuneChr

# 5
En førstegradsligning
y = ax + b
har en og kun én løsning:

x=\frac{y-b}{a}
 


Svar #7
22. februar 2019 af Amalie1234324

Men i forhold til at bestemme monotoniforhold:

Når jeg har fundet løsningen som feks kan være 2 hvordan kan jeg så bestemme monotoniforholdet. Skal jeg finde et tal der er mindre end 2 og større end 2. Det er uden hjælpemidler


Brugbart svar (0)

Svar #8
22. februar 2019 af SuneChr

Funktionen
f (x) = ax + b
er for a < 0 overalt aftagende
og for a > 0 overalt voksende
for alle x  og for alle b


Skriv et svar til: Hjælp med at bestemme a ud fra en graf

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.