Matematik
Tretrinsreglen
Er der en der vil hjælpe mig, med at tjekke om jeg har lavet Δy rigtigt, og om jeg har brugt betegnelserne rigtigt i sidste trin?
Bestem differentialkvotienten, f'(x0), for funktionen f(x)= 3x2
Tak :)
Svar #1
01. marts 2019 af oppenede
Altså når f(x) = 3x2 så kan du ikke skrive f(3) om til (3)2 men derimod til 3*(3)2.
Tilsvarende er det udtryk du laver f(3 + h) om til forkert.
Svar #2
01. marts 2019 af AMelev
Du har glemt at gange med 3, og kun regnet med x2.
Der er også et par formelle ting i sidste linje:
1) Det er f '(3), du bestemmer - ikke generelt f '(x0).
Det gælder egentlig også i øverste linje med opgaven, hvis der ikke andetsteds står, at den skal bestemmes for x0 = 3.
2) Der må ikke være brøkstreg ved lim.
Mon ikke den findes som skabelon i dit CAS-værktøj. I hvert fald er den i Words ligningseditor.
Svar #3
01. marts 2019 af jlj95
#1 Jeg tænkte det nok, det var også det jeg var lidt i tvivl om. Så rigtigt skal jeg bare vælge en x værdi, og så indsætte, som fx: ?
Svar #4
01. marts 2019 af jlj95
#2 AMelev -Ah okay, tak. Opgavens beskrivelser er: brug tretrinsreglen til at bestemme differentialkvotienten, f'(x0), for funktionen givet ved regneforskriften f(x) = 3x2
Grunden til de har brugt "f(x0)" , er det ikke bare fordi det er den "generelle" betegnelse for differentialkvotienten? Også ville jeg som du siger, selv skulle kunne tænke mig til den hedder f'(3) i dette tilfælde, og bruge den betegnelse, efter jeg har regnet?
Eller er jeg hel gal på den?
Svar #5
01. marts 2019 af Sveppalyf (Slettet)
Δy = f(x0 + h) - f(x0) = 3(x0 + h)2 - 3x02 = 3(x02 + h2 + 2x0h) - 3x02 = 3h2 + 6x0h
Prøv så selv herfra. Resten du lavede var rigtigt nok.
Skriv et svar til: Tretrinsreglen
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.