Matematik

Maematik FP9 - 42_PAKKELEG_DECEMBER_2017

04. marts 2019 af annakris19 (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Hey alle jeg har virkelig brug for hjælp til den her, da den skal afleveres på torsdag, og fordi jeg har så meget for udover det her så det ville være en kæmpe hjælp hvis i kunne hjæle mig med at svare på nogle af de her opgaver!!<33

1.5 - Opgave 1

 Skriv en funktionsforskrift, der beskriver sammenhængen mellem antallet af pakker, eleverne sælger, og det beløb, virksomheden vil give til Hjælpelinjen. 

(Er ret sikker på at 1.1 hænger sammen med 1.5, så ligger lige 1.1 ind så i kan se hvordan jeg har regnet den ud, og om den hænger sammen med 1.5

1.1 

Hvis der bliver solgt 500 pakker med julekort, hvor mange af de penge går så til nødhjælp? 

27,5 * 500  

= 13.750kr 

De sælger 500 julekort og 13.750kr går til nødhjælp 

2.3  - Opgave 2 

Lasse vil lave så meget kanelsukker som muligt, men han har kun 4 1/2 teskefulde stødt kanel.

Hvor mange spiseskefulde sukker skal han bruge til 4 1/2 teskefulde stødt kanel, hvis forholdet mellem kanel og sukker skal være som i opskriften? 

Opskrift??

Risengrød til 6 personer  

6 dL vand

360 g grødris

2,5 L sødmælk eller letmælk

3 4 teskefuld salt

Kanelsukker

6 teskefulde stødt kanel

10 spiseskefulde sukker

Håber i vil hjælpe mig, god mandag derude<33

(Har også vedhæftet problemregning, hvis i ikke forstår det jeg har skrevet)


Svar #1
04. marts 2019 af annakris19 (Slettet)

#0

Hey alle jeg har virkelig brug for hjælp til den her, da den skal afleveres på torsdag, og fordi jeg har så meget for udover det her så det ville være en kæmpe hjælp hvis i kunne hjæle mig med at svare på nogle af de her opgaver!!<33

1.5 - Opgave 1

 Skriv en funktionsforskrift, der beskriver sammenhængen mellem antallet af pakker, eleverne sælger, og det beløb, virksomheden vil give til Hjælpelinjen. 

(Er ret sikker på at 1.1 hænger sammen med 1.5, så ligger lige 1.1 ind så i kan se hvordan jeg har regnet den ud, og om den hænger sammen med 1.5

1.1 

Hvis der bliver solgt 500 pakker med julekort, hvor mange af de penge går så til nødhjælp? 

27,5 * 500  

= 13.750kr 

De sælger 500 julekort og 13.750kr går til nødhjælp 

2.3  - Opgave 2 

Lasse vil lave så meget kanelsukker som muligt, men han har kun 4 1/2 teskefulde stødt kanel.

Hvor mange spiseskefulde sukker skal han bruge til 4 1/2 teskefulde stødt kanel, hvis forholdet mellem kanel og sukker skal være som i opskriften? 

Opskrift??

Risengrød til 6 personer  

6 dL vand

360 g grødris

2,5 L sødmælk eller letmælk

3 4 teskefuld salt

Kanelsukker

6 teskefulde stødt kanel

10 spiseskefulde sukker

Håber i vil hjælpe mig, god mandag derude<33

(Har også vedhæftet problemregning, hvis i ikke forstår det jeg har skrevet)


Svar #2
04. marts 2019 af annakris19 (Slettet)

Ikke tag jer af at opgaven ligger inde under svar, ved ikke lige hvad jeg fik gjort.

Brugbart svar (0)

Svar #3
05. marts 2019 af Moderatoren

Det er meningen, at du selv skal lave dine lektier – hvis andre laver dem for dig, så er det snyd. Studieportalen tager skarp afstand fra snyd. 

Skriv hvad du har problemer med og så vil brugerne herinde måske guide dig i den rigtige retning.


Brugbart svar (0)

Svar #4
05. marts 2019 af ringstedLC

Opg. 1: Mangler opgavetekst til 1.1, men det er rigtigt, at 27.5 · 500 = 13750

Opg. 2:

\begin{align*} \frac{sukker_{opskr.}}{kanel_{opskr.}} &= \frac{sukker}{kanel} \\ \frac{10}{6} &= \frac{sukker}{4.5}\Rightarrow sukker=\;?\;sp.{-}skeer \end{align*}

I stedet for måske at blive god til at oploade opgavetekster og trykke de rigtige steder, skulle du hellere bruge tiden på at stikke hovedet ned i din matematikbog.


Skriv et svar til: Maematik FP9 - 42_PAKKELEG_DECEMBER_2017

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.